فعالان مدنی: حرکت کاروان تحصن کننده‌گان ضد جنگ الهام‌بخش و تأثیرگذار است

برخی از فعالان نهادهای مدنی و حقوق بشر ولایت‌های هلمند و کابل، حرکت جدید کاروان معترضان ضد جنگ هلمند را الهام‌بخش و تأثیرگذار می‌دانند.

آن‌ها با استقبال از این حرکت جدید می‌گویند که این حرکت می‌تواند مردم را به فکر کردن در مورد صلح وادار ساخته و دامنۀ اعتراضات صلح‌خواهانه را گسترده‌تر بسازد.

عطاالله ویسا یکی از فعالان مدنی ولایت هلمند روز دوشنبه «۲۴ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که این حرکت نشان دهنده این است که مردم برای رسیدن به صلح آماده هر نوع قربانی بوده و دیگر در برابر جنگ و ناامنی خاموش نخواهند ماند.

وی گفت:

"این‌ها تصمیم گرفتند تا به طرف کابل حرکت کنند تا همه مردم از این حرکت الهام بگیرند که ما برای صلح آماده هر نوع قربانی هستیم، این قربانی اگر پیاده رفتن باشد، اگر اعتصاب باشد و یا هم تحصن باشد. با این همه حرکات جوانان تلاش‌های شان را انجام می‌دهند تا به کشور صلح بیاورند."

این در حالیست که در ادامۀ اعتراضات، بر پا کردن خیمه تحصن و اعتصاب غذایی کاروان معترضان ضد جنگ هلمند اکنون تصمیم گرفته‌اند تا مسیر هلمند-کابل را پای پياده بپيمايند.

حیات الله حیات والی هلمند

حیات‌الله حیات والی هلمند روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این کاروان روز یک‌شنبه راهی کابل شد تا توجه مردم افغانستان و جامعه جهانی را برای آوردن صلح جلب کند.

در حدود دو ماه قبل پس از یک حمله مرگبار در هلمند مردم این ولایت در اعتراض به ناامنی‌ها خیمه تحصن برپا کردند و از گروه‌های درگیر جنگ خواستند که به‌جای جنگ راه صلح را در پیش گیرند.

پس از آن باشنده‌گان کابل، زابل، هرات، ننگرهار، کندهار، فراه و برخی ولایات دیگر نیز از آنان حمایت کردند.

این تحصن کننده‌ها مکرراً گفته‌اند، تا زمانی‌که آتش‌بس صورت نگیرد، عدالت‌خواهی شان ادامه خواهد داشت.

در این حال جاوید شکیب یکی از فعالان حقوق بشری در کابل گفت که این حرکت جدید کاروان معترضان ضد جنگ هلمند می‌تواند روی تمامی گروه‌های که به نحوه در جنگ افغانستان دخیل هستند، تأثیرگذار باشد.

وی افزود:

"این اقدامی است که فکر می‌کنم بر مردم افغانستان و گروه‌هایی‌که به نحوه در تعاملات سیاسی دخیل هستند، تأثیرگذار خواهد بود و به نظر من اکنون به جز این‌که مردم خود شان اقدام کنند و برای صلح به تفاهم برسند دیگر راه حل وجود ندارد. حالا به جای نهادها و جامعه جهانی توقع بیشتر متمرکز به خود مردم افغانستان است، چون قربانی اصلی این‌ها هستند."

اما با این همه، یونس فکور یکی از آگاهان سیاسی با در نظرداشت بی‌توجهی حکومت و طالبان به خواست این اعتراض کننده‌گان می‌گوید که در افغانستان چنین اخلاقی وجود ندارد که حرکت‌های مدنی و صلح‌خواهانه حمایت شده و صدای آنان شنیده شود.

وی گفت که نیاز است تا طرف‌های درگیر جنگ صدای صلح‌خواهانۀ مردم را شینده به صلح بین‌الافغانی آماده‌گی نشان دهند.

گزارش: آرزو غیاثی