لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

هراتیان با برپایی خیمه تحصن به کاروان صلح‌طلبانه مردم هلمند پیوستند


هراتیان با برپایی خیمه تحصن در مقابل ساختمان مقام این ولایت به کاروان صلح‌طلبانه مردم هلمند پیوستند.

اقشار مختلف از جمله علمای دین، فعالین مدنی و جوانان در هرات در زیر یک خیمۀ نسبتاً بزرگ گردهم آمده و صدای صلح بلند کردند.

این افراد با برپایی خیمه تحصن در مقابل ساختمان ولایت از طرف‌های درگیر جنگ خواستند که به صدای مردم گوش کنند.

عبدالسلام یکی از عالمان دین و تورخان ظریفی نماینده اسبق مردم هرات در شورای ولایتی درین مورد به رادیو آزادی گفتند:

"دین را امروز برخی از مردم، چادر برقع هرات جور کردند که هر کس به سر کند او اهل دین است، ولی دین واقعی این نیست که خون مسلمان ریخته شود، مردم واقعاً گرسنه باشد."

"هم جامعه جهانی، هم ملل‌متحد، هم کشورهای همسایه ما، هم حکومت افغانستان و هم ابر قدرت‌های که به‌خاطر کمک و امنیت مردم افغانستان آمده‌اند، این‌ها آگاه شوند که مردم دیگر فریب این‌ها را نمی‌خورند، مردم خواهان صلح هستند."

با آن‌که تا کنون تلاش‌های حکومت افغانستان و برخی از کشورهای خارجی برای صلح با طالبان نتیجه‌بخش نبوده، اما این بار مردم با برپایی خیمه‌های تحصن نشان داده‌اند که از جنگ خسته شده و نیاز به صلح سرتاسری در افغانستان دارند.

سید اشرف سادات یکی از مسئولین شبکه نهادهای مدنی در غرب افغانستان از دیگر ولایات افغانستان می‌خواهد که برای رسیدن به صلح با کاروان صلح‌طلبانه مردم هلمند یکجا شوند.

او افزود:

"مردم افغانستان تصمیم گرفته اند که به طرف صلح حرکت کنند، دادخواهی کنند برای صلح، باید تن بدهند هم دولت و هم مخالفان مسلح دولت به خواسته‌های مردم این‌که اگر با مردم طرف شوند من فکر می‌کنم که هر دوی‌شان زیان می‌بینند و مردم خسته هستند از جنگ. ما امیدواریم که هر روز با کاروان صلح که از آدرس مردم ولایت هلمند شروع شده به این اضافه شوند."

در همین حال محی‌الدین نوری معاون ولایت هرات از حمایت‌های مردم برای گفتگوهای صلح در افغانستان استقبال می‌کند.

خیمه‌های که در ولایات مختلف افغانستان برپا شده، صدای واضح، روشن و شفاف از گفتگوهای صلح افغانستان است و صدا می‌زنند روی مخالفان مسلح دولت که بیایند، جنگ را خاتمه بدهند، حمایت مردم برای گفتگوی‌های صلح وجود دارد.

گفته شده‌است که حدود دو هفته قبل مردم در مرکز ولایت هلمند در اعتراض به ناامنی‌ها خیمه تحصن برپا کردند و از گروه‌های درگیر جنگ خواستند که به جای جنگ راه صلح را در پیش گیرند.

به‌دنبال این باشنده‌گان ولایت هرات در غرب افغانستان به حمایت از کاروان صلح‌طلبانه مردم هلمند پیوسته و از دیگر ولایات افغانستان نیز خواستند که به این روند بپیوندند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG