شورای ولایتی فراه: طالبان یکبار دیگر بالای شهر حمله کرده و جنگ جریان دارد

  • وضعیت امنیتی فراه

رئیس شورای ولایتی فراه می‌گوید که مخالفان مسلح شب گذشته یک‌بار دیگر بالای شهر فراه حمله کرده و در حال حاضر جنگ در این شهر جریان دارد.

هرچند والی فراه روز گذشته گفته بود که مخالفان مسلح را از شهر فراه عقب زده‌اند و شهر به‌گونۀ کامل تحت کنترول آن‌ها قرار دارد، اما رئیس شورای ولایتی این ولایت می‌گوید که مخالفان مسلح شب گذشته یک‌بار دیگر بالای شهر فراه حمله کرده‌اند.

فرید بختور رئیس شورای ولایت فراه روز پنجشنبه «۲۷ ثور ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که برای طالبان افراد کمکی رسیده‌است و آنان به‌شمول قوماندانی امنیه و محبس، شماری از ادارات حکومتی را مورد حمله قرار داده‌اند.

او افزود:

"ساعت ۱۱ بجه شب گذشته جنگ در شهر فراه آغاز شده‌است، طالبان مسلح بالای قوماندانی امنیه، محبس و بالای مهمانخانه شخصی من حمله کرده و تیراندازی می‌کنند و تا هنوز هم مخالفان مسلح در مرکز شهر اند و برای آن‌ها شماری از طالبان برای کمک هم رسیده و حالا هم جنگ در شهر جریان دارد."

این در حالیست که طالبان مسلح به روز سه شنبه حملات گروهی را بالای ولایت فراه انجام داده و برخی از مناطق را برای مدت کوتاهی در مرکز فراه تصرف کردند.

مقامات افغان روز گذشته گفته بودند که پس از وارد شدن تلفات سنگین به طالبان در فراه آن‌ها به عقب زده شده‌اند.

عبدالبصیر سالنگی والی فراه روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی آغاز دوبارۀ جنگ در شهر فراه را رد کرده و می‌گوید که وضعیت امنیتی در شهر تحت کنترول نیرو های امنیتی قرار دارد.

بصیر سالنگی

او افزود:

"در حال حاضر ۶۰۰ کماندو، نیرو های قطعه ۴۴۴ پولیس ملی و امنیت ملی همه ساحه را تلاشی کرده، ما چنین علایم را پیدا نکردیم که در آن‌جا طالبان حضور داشته باشند، وضعیت نورمال و تحت کنترول است. قوماندان امنیه، قوماندان لوا، رئیس ارکان قول اردو، قوماندان قول اردو، رئیس امنیت و من (والی) یکجا استیم. تصفیه جریان دارد و هیچ نشانی از مخالفان دیده نمی‌شود."

اما فرید بختور رئیس شورای ولایتی فراه گفته‌های والی فراه را رد کرده و از حکومت مرکزی می‌خواهد که هر قدر زود که ممکن است برای نجات ولایت فراه اقدام جدی نماید.

اما فرید بختور رئیس شورای ولایتی فراه گفته‌های والی فراه را رد کرده و از حکومت مرکزی می‌خواهد که هر قدر زود که ممکن است برای نجات ولایت فراه اقدام جدی نماید.

فضل احمد شیرزاد قوماندان امنیه فراه روز گذشته به خبرنگاران گفته بود که نشانه‌های وجود دارد که ایران طالبان مسلح را در جنگ فراه کمک می‌کند.

چند قبل طالبان مسلح عملیات بهاری را تحت نام خندق آغاز کردند که هم‌زمان با آن وضعیت امنیتی در شماری از ولایات خراب شده، جنگ شدت گرفته و تلفات نیز بیشتر گردیده‌است.

  • وضعیت امنیتی غزنی

علی اکبر قاسمی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح شب گذشته قوماندانی امنیه جغتو و شماری از پوسته‌های امنیتی در ولسوالی زنه‌خان را تصرف کرده و برای حدود ۲۷ نیروی امنیتی نیز تلفات وارد کرده اند.

او افزود:

"شب گذشته قوماندانی امنیه جغتو را مخالفان مسلح گرفتند، تمام امکانات و تجهیزات آن‌را با خود بردند و نیرو های امنیتی ۱۶ نفر تلفات دارند و به همین گونه مخالفان مسلح سه پوسته را در ولسوالی زنه‌خان تصرف کرده‌اند."

در این حال عبدالکریم متین والی غزنی هرچند در مورد تصرف قوماندانی امنیه ولسوالی جغتو از سوی مخالفان مسلح چیزی نمی‌گوید، اما تهدید‌های بلند امنیتی را در برخی از ولسوالی‌های این ولایت تأیید می‌کند.

  • وضعیت امنیتی جوزجان

از سوی دیگر عبدالرحمن محمودی معاون والی جوزجان می‌گوید که از روز گذشته به این طرف ولسوالی قرقین این ولایت تحت محاصره مخالفان مسلح قرار دارد.

  • واکنش وزارت دفاع

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که صدای فیر در شمال و غرب شهر ولایت فراه شنیده می‌شود، اما در داخل شهر عملیات تصفیوی جریان دارد.

محمد رادمنش

آقای رادمنش می‌گوید که برای سرکوب طالبان مسلح در غزنی عملیات جریان دارد و تا حال به تعداد ۵۲ مخالف مسلح در این ولایت کشته شده‌اند.

تلاش کردیم تا نظر طالبان مسلح را نیز در این مورد داشته باشیم، اما موفق نشدیم و نه هم تا حال کدام منبع مستقل رقم تلفات وارد شده به این گروه را تأیید کرده‌است.

اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از حکومت می‌خواهند که برای ۱۹ ولایت نا امن تدابیر جدی اتخاذ کند، ولایت‌های که تحت تهدید حملات مخالفان مسلح قرار دارد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

  • معلومات قبلی

جنگ و درگیری در شهر فراه از دیشب میان طالبان و نیروهای افغان دوباره آغاز شده‌است.

بر اساس گزارش احمد شاه فطرت خبرنگار رادیو آزادی، طالبان مسلح شب گذشته به‌شمول قوماندانی امنیه و محبس بالای چندین ساختمان دولتی در شهر فراه حمله کردند.

وضعیت دیروز در این شهر آرام و عادی گزارش شده بود و مقام‌ها گفته بودند که طالبان مسلح از شهر فراه بیرون رانده شده‌اند.

جزئیات بیشتر در این مورد را با کلیک روی لینک زیر بشنوید:

Your browser doesn’t support HTML5

جنگ دوباره در مرکز فراه آغاز شده‌است