لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

قوماندان امنیه فراه: ایران طالبان مسلح در این ولایت را تجهیز می‌کند


قوماندان امنیه فراه می‌گوید، ایران با طالبان مسلح در این ولایت کمک می‌کند.

پس از حمله گروهی طالبان مسلح بالای ولایت فراه، اکنون فضل احمد شیرزاد قوماندان امنیه این ولایت می‌گوید که در نا امنی‌های فراه منافع ایران نهفته است.

آقای شیرزاد روز چهارشنبه «۲۶ ثور ۱۳۹۷» در یک نشست خبری گفت، ایران طالبان را در این ولایت تمویل و تجهیز می‌کند.

فضل احمد شیرزاد
فضل احمد شیرزاد

او افزود:

"ایران، طالبان در فراه را به‌گونۀ کامل تمویل و تجهیز می‌کند و مستقمیاً در ناامنی‌های فراه دست دارد. برای ایران فراه اهمیت زیاد دارد و در نا امن بودن این ولایت منافع زیادی این کشور نهفته است."

آقای شیرزاد گفت، طالبان در حمله بالای فراه از سلاح ساخت ایران استفاده کردند که وی آن‌را ثبوت ادعایش می‌داند.

هرچند قوماندان امنیه فراه این سلاح باقی مانده از طالبان مسلح را به خبرنگاران نشان نداد، اما مکرراً افزود که ایران در ولایت فراه مداخله می‌کند.

این در حالیست که طالبان در هفته روان بالای ولایت فراه حملات تهاجمی کرده و یک روز پیش بخش‌های از این ولایت را تصرف کردند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، اکنون وضعیت در فراه تحت کنترول نیرو های امنیتی است و طالبان مسلح را به عقب رانده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، شواهد عینی در دست ندارند که نشاند دهد که ایران با گروه طالبان کمک تسلیحاتی کرده است.

نگرانی‌ها از دست داشتن ایران در نا امنی‌های اخیر فراه در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان گفته بود، ایران از طریق سپاه پاسداران با طالبان در افغانستان همکاری می‌کند.

پیش از آن معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در صحبت با بی‌بی‌سی گفته بود، ایران و روسیه به‌خاطری با طالبان همکاری می‌کند که به باور آنان این گروه در برابر گروه موسوم به دولت اسلامی "داعش" می‌جنگد.

هرچند ایران در برابر این ادعای تازه قوماندان امنیه فراه چیزی نگفته، اما پیش از این بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعاها مبنی بر همکاری تهران با طالبان مسلح را بی‌اساس خوانده‌است.

از سوی هم ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی این ادعاها را نادرست می‌داند.

شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند، این‌که طالبان به تعداد زیادی بالای یک ولایت حمله می‌کنند، بدون شک که بدون همکاری کشورهای همسایه این کار ممکن نیست.

عبدالقادر زازی وطندوست
عبدالقادر زازی وطندوست

عبدالقادر زازی وطندوست عضو این جرگه چنین گفت:

"به طالبان سلاح دادند و مجهز کردند و در کنار آن پلان را ترتیب کردند تا یک ولایت سقوط کند، این بحث عادی نیست، بلکل برخی کشورها همراه‌شان همکاری دارند."

از سوی هم انتظار خادم کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، برخی مشکلات میان کابل و تهران پیشینۀ تاریخی دارد، اما نیاز است این اختلافات از راه زور نه، بلکه از راه گفتگو حل شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG