نگرانی مشرانو جرگه در پیوند به افزایش سطح فقر و گرسنگی در افغانستان!

افزایش سطح فقر و گرسنگی در افغانستان نگرانی مشرانو جرگه کشور را برانگیخته است.

مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که افزایش سطح فقر و گرسنگی در کشور زمینه را برای فساد و ناامنی مساعد ساخته‌است.

این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه «۰۱ جوزای ۱۳۹۷» برای پاسخگویی در خصوص این موضوع وزرای اقتصاد، کار و امور اجتماعی و مسئولین اداره مرکزی احصائیه را فرا خوانده بود.

آصف صدیقی

محمد آصف صدیقی معاون دوم و فرهاد سخی یک عضو این جرگه نگرانی‌شان را در خصوص افزایش گرسنگی و بی‌کاری در کشور با مسئولان امور چنین شریک ساختند:

"اگر شما متوجه شوید در حال حاضر سطح فقر از ۸۰ درصد هم بیشتر است. حکومت در این مورد چه تصمیم دارد وضعیت روزبه‌روز در حال خراب شدن است، فقر در کشور زمینه را برای فساد و ناامنی مساعد می‌سازد."

"وزارت کار و امور اجتماعی در بخش پیدا کردن کار به مردم یک وزارت ناکام است، تمام افراد تعلیم یافته و بی‌سواد به دنبال کار استند، اما حتی به شکل روزمزد هم برای‌شان کار پیدا نمی‌شود و شام دست خالی به خانه می‌روند و برای اولادهای‌شان یک لقمه نان خشک هم پیدا کرده نمی‌توانند."

این در حالیست که بر اساس گزارشات مؤسسات بین‌المللی حدود ۳۹ درصد مردم افغانستان در جستجوی کار اند.

اما وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان سطح بی‌کاری در کشور را ۲۴ درصد می‌خواند.

مصطفی مستور وزیر اقتصاد افغانستان که در نشست عمومی مشرانو جرگه حضور داشت گفت که در حال حاضر ۱۶ میلیون مردم افغانستان زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند و از دو میلیون مردم که نزدیک به ۷۵۰ هزار آنان با سواد اند، در جستجوی کار می‌باشند.

به‌گفته وی در سه سال گذشته سطح فقر و بی‌کاری از ۳۹ درصد به ۵۴ درصد بلند رفته است، اما حکومت در تلاش است تا جلو افزایش فقر و بی‌کاری را در کشور بگیرد.

اما این‌که عامل افزایش سطح فقر و بی‌کاری در کشور چیست؟ جواب آن‌را لعل‌الدین آریوبی معین وزارت کار و امور اجتماعی که در نشست مشرانو جرگه حضور داشت چنین بیان کرد:

"رشد اقتصادی افغانستان بسیار کند پیش می‌رود و در حال حاضر فیصدی رشد اقتصاد بین دو تا سه درصد است. دیگر این‌که هر سال از کشورهای خارجی بین یک تا یک‌ونیم میلیون افغان به کشور برگشت می‌کند و عامل سوم بی‌کاری کمبود کارگران ماهر و کار فهم می‌باشد."

حسیب‌الله موحد معاون اداره مرکزی احصائیه افغانستان حین پاسخگویی به سؤالات اعضای مشرانو جرگه در مورد تعداد نفوس کشور و سطح گرسنگی و بی‌کاری رقم ارائه شده از سوی ادارات غیر دولتی را نادرست و غیر رسمی خواند.

از سوی دیگر سید قیاس سعیدی کارشناس امور اقتصادی نهادهای ذیربط را در فراهم‌سازی زمینه کار برای مردم ناتوان خوانده و از حکومت می‌خواهد که برای جلوگیری از افزایش فقر و بی‌کاری اقدامات لازم را انجام دهد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده