لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

نگرانی مشرانو جرگۀ افغانستان از افزایش میزان بی‌کاری و بالا رفتن سطح فقر!


افزایش فقر و بی‌کاری که پس از نا امنی در افغانستان از چالش‌های جدی شمرده می‌شوند، نگرانی‌های را در شورای ملی افغانستان نیز به میان آورده‌است.

هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که فقر و بی‌کاری مردم را در افغانستان به شدت متأثر ساخته و حکومت نتوانسته که برنامه‌های لازم را برای جلوگیری از آن روی دست گیرد.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه روز دوشنبه «۱۷ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، فقر و بی‌کاری مشکل جدی در افغانستان است و چالش‌های دیگری را نیز بیشتر خواهد ساخت.

محمد علم ایزد یار
محمد علم ایزد یار

وی افزود:

"فقر و بی‌کاری تأثیر مستقیم بر افزایش نا امنی و فرار مردم به بیرون از کشور دارد، زمینه بی‌باوری را بر حکومت، کارکرد حکومت و آینده افغانستان بیشتر می‌سازد. به همین اساس سبب نگرانی جدی ما نیز شده‌است."

این در حالیست که اداره مرکزی احصائیه افغانستان در گزارش تازه‌اش که روز یک‌شنبه به نشر رسانید، گفت که میزان بی‌کاری از ۲۲ درصد به ۲۴ درصد در این کشور بالا رفته‌است.

در گزارش این اداره هم‌چنان آمده‌است که سطح فقر در افغانستان از ۳۸ درصد به ۵۴ درصد افزایش یافته و ۴۴ درصد مردم این کشور مصونیت غذایی نیز ندارند.

شماری از کارگران در یکی از چوک‌های شهر کابل
شماری از کارگران در یکی از چوک‌های شهر کابل

اداره مرکزی احصائیه بر اساس مصاحبه با ۲۱ هزار خانواده در ۳۴ ولایت افغانستان این گزارش را تهیه کرده و در آن از میان ۲۴ درصد افراد بی‌کار، ۴۱ درصد زنان و ۱۸ در صد‌ شان مردان گفته شده‌اند.

بانک جهانی نیز پس از نشر این گزارش در اعلامیه‌ای گفته که بیش از نیم جمعیت افغانستان زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند و در این راستا نیاز به اقدامات است.

این بانک می‌گوید، این گزارش تصویری جدی از واقعیتی است که در افغانستان وجود دارد و مردم با آن دست و گریبان هستند.

در این حال سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که نشر این گزارش آنان را کمک می‌کند تا در بخش‌های مختلف اقدامات لازم داشته باشند.

به‌گفته وی هرچند زدودن فقر و بی‌کاری در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما برنامه‌های در این زمینه روی دست است.

سهراب بهمن
سهراب بهمن

وی افزود:

"ما باید متمرکز به تولید اجناس شویم، خصوصاً اجناسی که امکان تولید آن در داخل کشور است باید در داخل تولید گردد، این به رشد اقتصادی افغانستان کمک می‌کند و زمانی‌که رشد اقتصادی بهتر می‌شود و در حالت بر فقر و بی‌کاری نیز تأثیر دارد و می‌تواند فیصدی آن را متغیر و کمتر بسازد."

آقای بهمن می‌گوید که در چند سال گذشته در بخش زیربنا و برخی سکتورهای دیگر کارهای مهمی صورت گرفته و تلاش می‌شود تا رشد اقتصادی افغانستان به ۶ درصد افزایش یابد.

در این حال تاج محمد اکبر از کارشناسان اقتصادی افغان می‌گوید که با حکومتداری خوب، تطبیق برنامه‌های اقتصادی و انکشافی، تقویت زراعت، افزایش تولیدات، جلب سرمایه‌گذاری و جلوگیری از فساد می‌تواند سطح فقر و بی‌کاری را کاهش داده و اقتصاد افغانستان را بهبود بخشد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG