کمیته مصونیت خبرنگاران: قراردادهای کارمندان رسانه‌ها ظالمانه ترتیب شده‌اند

به دنبال نگرانی‌ها از چگونگی عقد قرارداد‌ها از سوی رسانه‌ها با کارمندان، کمیته مصونیت خبرنگاران نیز از طرز استخدام، امتیازات و حقوق کارمندان در رسانه‌ها انتقاد کرده و آن را ظالمانه می‌خواند.

صدیق‌الله توحیدی رئیس بخش دادخواهی این کمیته روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که یکی از عوامل این مشکل حکومت بوده که در تطبیق قوانین و مقرره‌های مربوط به رسانه‌ها کند عمل می‌کند.

صدیق الله توحیدی

وی گفت:

"قراردادهای کاری میان کارمندان و مالکان رسانه‌ها بسیار ظالمانه ترتیب شده‌است، مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی بیشتر آن مربوط به امتیازات و حقوق خبرنگاران کارمندان رسانه‌ای است تا هنوز از جانب حکومت تطبیق نشده‌است حکومت در برخی مسایل ضعیف است و یا کمتر به این مسایل می‌پردازد و به همین خاطر حقوق خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان پیوسته نقض می‌شود."

آقای توحیدی تأکید می‌کند که حکومت در جهت تطبیق قوانین و مقرره‌های مربوط به رسانه‌ها باید به‌گونه جدی عمل نموده و آنرا پیگیری کند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌گردد که به تازه‌گی اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان گفته‌است که ۸۰ درصد کارمندان رسانه‌ها مطابق قانون کار استخدام نشده‌اند.

یافته‌های تازه این اتحادیه نشان داده‌است که میزان آگاهی اکثر خبرنگاران کشور از حقوق و امتیازاتی که بر بنیاد قوانین نافذه کشور مستحق می‌شوند در حد بسیار پائین آن قرار دارد.

فهیم دشتی

فهیم دشتی رئیس این اتحادیه روز گذشته به رسانه‌ها گفته‌است که آنان در این خصوص نظر سنجی را در ۲۴ ولایت انجام داده و نتایج آن نشان می‌دهد که ۸۰ درصد قراردادهای خبرنگاران با رسانه‌ها مطابق قانون کار صورت نگرفته‌است.

در این حال وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان از تلاش‌ها به هدف رسیده‌گی به مشکل امتیازات و حتی تقاعد کارمندان در بخش‌های سکتور خصوصی به خصوص رسانه‌ها خبر می‌دهد.

عبدالفتاح احمدزی سخنگوی این وزارت می‌گوید، آنان تا حال چندین بار با مسئولان رسانه‌ها در این خصوص بحث و گفتگو کرده‌اند.

وی افزود:

"ما تمام قراردادهایی‌که در ادارات و یا رسانه‌ها صورت می‌گیرد را دوباره خواستیم و تلاش داریم که در این خصوص باید تغییرات بسیار جدی آورده شود تا این‌که در قسمت تقرری‌ها و برکناری‌ها و برخورد‌ها با کارمندان باید جدی باشیم تا بتوانیم یک قانون کار را به صورت درست آن تطبیق کنیم."

از سوی دیگر وزارت اطلاعات و فرهنگ با انتقاد از بی‌توجهی مالکان رسانه‌ها نسبت به قانون کار تأکید کرده، اما می‌گوید وزارت برای رسیده‌گی به این مشکل بارها تلاش کرده‌است.

صابر مهمند سخنگوی این وزارت می‌گوید به هدف رسیده‌گی به این مشکل عنقریب کمیته به ریاست وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین و به عضویت وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شده موضوع قراردادها و چگونگی استخدام و امتیازات کارمندان در رسانه‌ها را به گونه جدی مورد غور قرار می‌دهد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده