لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

نی، ۱۹۰ قضیه جرایم جنگی و جنایات بشری علیه خبرنگاران را به محکمه هاگ فرستاده است


دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" می‌گوید ۱۹۰ قضیه جرایم جنگی و جنایات بشری پس از سال ۲۰۰۳ میلادی مربوط به خبرنگاران را به محکمه بین‌المللی جرایم یا هاگ (ای. سی. سی) فرستاده است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه این دفتر روز دوشنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۶» در کابل گفت که در جمع این قضایا کشته شدن، مجروح شدن، اختطاف، تهدید و دیگر موارد مربوط به خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها شامل می‌باشند.

وی گفت:

"دفتر نی این ۱۹۰ مورد را به‌عنوان خشونت یا جنایت علیه بشریت ثبت کرده، از سازمان ملل‌متحد و حکومت افغانستان امید ما اینست که آن‌ها نیز این موارد را به‌خاطر جدیت بیشتر و تأمین عدالت ثبت کنند و در زمینه نهادهای دادخواهی و حامی رسانه‌ها را کمک بکنند."

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه نی
مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه نی

آقای خلوتگر گفت که عاملین جرایم جنگی و جنایت‌های بشری به سه گروه (طالبان، داعش و شبکه حقانی) تقسیم شده‌اند.

به‌گفته وی، با آن‌که نهادهای مختلف در خصوص مصونیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها تعهد می‌کنند، اما هنوز هم کارمندان رسانه‌ها با انواع مختلف تهدیدات و حتی مرگ روبه‌رو می‌باشند.

این در حالیست که چند روز قبل دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" و کمیته مصونیت خبرنگاران در گزارش یک ساله‌شان سال ۲۰۱۷ را در تاریخ افغانستان برای خبرنگاران یک سال خونین و مرگبار عنوان کردند.

بر اساس معلومات کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰ خبرنگار از سوی گروه‌های تروریستی در این‌کشور کشته شده‌اند.

کارشناسان بخش حقوق در افغانستان از این پیشنهاد دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" ستایش کرده، اما عملی شدن آن را در شرایط کنونی افغانستان مشکل می‌دانند.

عبدالشکور دادرس یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"این جرایم نه‌تنها در برابر ژورنالیستان، بلکه در برابر تمام ملت این‌کشور که جنبه بین‌المللی دارد جریان داشته و تا حال یک جرم هم بررسی نشده‌است. تا زمانی‌که حاکمیت قانون در افغانستان وجود نداشته باشد، بازداشت و محاکمه مجرمین برای محکمه بین‌المللی یک کار مشکل است."

حدود یک هفته قبل وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که مصونیت خبرنگاران و فراهم‌سازی سهولت به فعالیت‌های مسلکی آنان شامل پلان‌های این وزارت بوده و برای عملی شدن آن اقدام شده‌است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG