اظهارات ضد و نقیض برخی وکلا و کارشناسان در مورد احزاب!

شماری اعضای ولسی جرگه، کارشناسان حقوقی و سیاسی افغانستان می‌گویند، به اساس قانون اساسی و دیگر قوانین، احزاب فعلی مشروعیت نداشته و نمی‌توانند از مردم نماینده‌گی کنند.

آنان می‌گویند، رئیس جمهور غنی باید جلو افرادی را بگیرد که بنام احزاب بخاطر جستجوی منافع شخصی‌شان بالای حکومت فشار می‌آورند.

نادر خان کتوازی یک تن از اعضای ولسی جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی از صحبت‌های رئیس جمهور غنی در رابطه به احزاب حمایت کرد.

نادر خان کتوازی

وی گفت:

" اظهارات رئیس جمهور در رابطه به احزاب برجا است، در افغانستان یک حزب هم سرتاسری نبوده و تمام احزاب فعلی جنبه مذهبی، سیاسی و زبانی دارند و مسئله دیگر اینست که اکثر این احزاب گروپ‌های مسلح دارند و از اظهارات رئیس جمهور تمام مردم حمایت می‌کند."

اما شکیبا هاشمی یکتن دیگر از اعضای ولسی جرگه اظهارات رئیس جمهور غنی مبنی بر احزاب سیاسی را غیر عادلانه و اشتباه می‌خواند.

روز شنبه هفته جاری برخی احزاب سیاسی و جریان‌های مطرح در یک نشست خواهان تغییر نظام انتخاباتی و متوقف شدن پروسه ثبت نام گردیدند.

این احزاب و جریان‌های سیاسی هم‌چنان گفته‌اند که اگر به خواست‌های آنان توجه نشود انتخابات را تحریم نموده و از آن جلوگیری می‌کنند.

محمد اشرف غنی

در عین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور روز گذشته در یک نشست خبری با لهجه تند گفت: "هیچ سیاستمدار نمی‌تواند به نماینده‌گی از مردم صحبت کند، آن‌ها را کی انتخاب کرده؟ چه وقت مردم برای آنان اختیار داده که نماینده‌گی آن‌ها را بکنند."

آقای غنی با تأکید گفت، احزاب سیاسی و جریان‌ها باید افراد مسلح نداشته باشند.

در افغانستان به شمول تنظیم‌های جهادی پیشین، ده‌ها حزب سیاسی فعالیت کرده و گاه‌گاهی ائتلاف‌های سیاسی را ایجاد نموده و بالای کارهای حکومت انتقاد می‌کنند.

در عین حال کبیر رنجبر یکتن از کارشناسان سیاسی در صحبت با رادیو آزادی گفت، به اساس قانون اساسی در افغانستان هیچ حزب ملی نیست.

کبیر رنجبر

وی افزود:

" بر بنیاد قانون اساسی احزاب ملی نبوده و غیر مشروع است آنان نماینده‌گی مردم را کرده نمی‌توانند، مشکلات در احزاب وجود دارد حکومت و رئیس جمهور مکلف است تا از موضوعات مخرب که از سوی آنان مطرح می‌گردد جلوگیری نماید."

اما وحید الله غازی خیل عضو رهبری حزب جبهه ملی نوین می‌گوید، در افغانستان احزاب به بر بنیاد قانون اساسی ایجاد گردیده و از حمایت مردم برخوردار است.

از سوی هم برخی اعضای ولسی جرگه و کارشناسان می‌گویند، برخی حلقات سیاسی بخاطر امتیاز گیری بالای حکومت فشار آورده منافع ملی را متضرر می‌سازند و باید در برابر آنان موقف جدی گرفته شود.