وزارت دفاع: تا دو روز دیگر وضعیت در شهر غزنی کاملاً تغییر خواهد کرد

وزارت دفاع افغانستان ابراز امیدواری میکند که تا دو روز دیگر وضعیت در شهر غزنی کاملاً تغییر کند و امنیت در این شهر تامین گردد.

در حالی که اظهارات در مورد وضعیت در شهر غزنی ضد و نقیض است، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیرو های امنیتی و دفاعی در حال عقب زدن طالبان از این شهر هستند.

جنرال شریف یفتلی لوی درستیز وزارت دفاع پس از چاشت روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که عملیات پاکسازی شهر غزنی از حضور طالبان ادامه دارد.

جنرال یفتلی می‌گوید که نقاط کلیدی شهر غزنی زیر اداره نیرو های امنیتی افغان است و توقع می‌رود که تا دو روز دیگر در وضعیت شهر غزنی تغییر به میان آید.

شریف یفتلی

او افزود:

"ما امیدوار هستیم که در دو روز آینده ما بتوانیم که وضعیت غزنی را به شکل کلی تغییر بدهیم و آرامش و ثبات را در این ولایت به میان آوریم. مقام ولایت، قوماندانی امنیه، محبس، ریاست امنیت ملی و مراکز اساسی اردوی ملی در اختیار نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان است."

آقای یفتلی یکبار دیگر تاکید کرد که پاکستان تخته خیز تروریزم جهانی است و به گفته وی ظاهراً تروریستان از سوی شبکه استخباراتی پاکستان حمایت می‌شوند و چندین تن از اعضای لشکر طیبه پاکستان نیز در شهر غزنی کشته شده‌اند.

وی می‌گوید که طالبان در سال جاری سعی کردند تا ولایت‌های فراه، فاریاب، ارزگان، کندز و غزنی را سقوط دهند اما وی می‌گوید که این گروه در پلان خود ناکام مانده است.

طالبان شب جمعه شهر غزنی را مورد حمله گروهی قرار دادند، ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که هنوز نیز برخی ساحات مهم و ادارات دولتی در این شهر در دست طالبان است.

طالبان همچنان ادعا کرده‌اند که تلفات سنگینی را به نیرو های امنیتی افغان در شهر غزنی وارد کرده اند.

اما نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله روز شنبه گفت که بیش از ۱۵۰ طالب و ۲۶ نیروی امنیتی افغان در شهر غزنی کشته شده‌اند.

در عین حال آژآنس خبری فرانسه به نقل از شماری از اعضای شورای ولایتی غزنی گزارش داده که تنها قوماندانی امنیه، مقام ولایت و چندین اداره دیگر زیر کنترول نیرو های امنیتی افغان است.

در این حال شماری از نماینده‌های ولایت غزنی در ولسی جرگه نیز می‌گویند که بر اساس اطلاعات آنان وضعیت در شهر غزنی جدی و نگران کننده‌است.

عبدالقیوم سجادی یکی از آنان می‌گوید که هنوز نیز طالبان مسلح در شهر غزنی حضور دارند و برای عقب زدن آنان اقدام لازم صورت نگرفته است.

او گفت:

"به اساس معلومات که ما داریم دشمن هنوز در داخل شهر غزنی حضور دارد، و اقدام جدی برای پاکسازی شهر غزنی صورت نگرفته است و شهر غزنی در وضعیت جنگی قرار دارد. دشمنان در اکثریت ساحات دولتی که دسترسی پیدا کرده‌اند آتش زده‌اند اما در ارتباط با آمار دقیق تلفات طرفین و خسارات معلومات دقیق در اختیار نیست."

در کنار غزنی، از نا امنی‌ها در فراه، هلمند، بادغیس، جوزجان، بغلان، ارزگان و برخی ولایات دیگر نیز گزارش‌ها به نشر رسید‌ه‌است.

در عین حال محمد نواب منگل یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید که حکومت باید از هر راه ممکن برای بیرون راندن طالبان مسلح از شهر غزنی اقدام کند و نگذارد که تجربه سقوط شهر کندز در شهر غزنی و یا کدام ولایت دیگر تکرار شود.

گزارش: نسیم شفق