والی ننگرهار: با کشته شدن رهبر داعش برای افغانستان فعالیت این گروه تضعیف می‌شود

مقامات افغان می‌گویند، سعد ارهابی که رهبری گروه داعش در افغانستان را به دوش داشت به روز شنبه در ولسوالی خوگیانی ننگرهار در یک حمله هوایی کشته شد.

حیات‌الله حیات والی ننگرهار دیروز به رادیو آزادی گفت، ارهابی در حملۀ قوای امریکا کشته شد که در همآهنگی با اداره امنیت ملی افغانستان صورت گرفت.

آقای حیات گفت، کشته شدن ارهابی داعش را در این‌کشور ضعیف خواهد ساخت.

حیات‌الله حیات والی ننگرهار

وی افزود:

"مسئول داعش برای افغانستان به نام سعد ارهابی که اصلاً از اورکزی ایجنسی پاکستان بود، دیشب در عملیات هوایی در منطقه وزیرسنگی ولسوالی خوگیانی ننگرهار با ۱۰ نفر دیگر و چند دیپوی مهمات از طریق هوا هدف قرار گرفته و از بین رفته‌است."

ننگرهار بزرگترین مرکز داعشیان در افغانستان دانسته می‌شود که به‌گفته حیات‌الله حیات والی این ولایت نیروهای افغان به از بین بردن این گروه و دیگر گروه‌های دهشت افگن متعهد اند.

دگرمن مارتین اودانیل سخنگوی نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان در صحبت با رسانه‌ها تأیید کرده‌است که سعد ارهابی رهبر بخش خراسان داعش در حمله هوایی قوای امریکایی کشته شده‌است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه تویترش نوشته‌است، کشته شدن ارهابی نمایانگر قاطعیت حکومت در مبارزه علیه تروریزم است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

در این حال حکمت‌الله اعظمی یک تحلیلگر افغان که مقالاتی در مورد داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نوشته‌است می‌گوید، ارهابی از افراد مهم رهبری داعش در افغانستان بود.

به‌گفته وی ارهابی خواهرزادۀ حافظ سعید امیر بخش خراسان داعش بود و مرگ وی بی‌تأثیر نیست، ولی به‌گفته اعظمی پروسۀ استخدام داعشیان نسبت به تلفات آن‌ها در افغانستان به شدت به پیش می‌رود.

حکمت‌الله اعظمی

وی گفت:

"تلفات داعش زیاد بود، زمانی‌که من تحقیقات می‌کردم هر ماه ۱۸۰ داعشی کشته می‌شدند، اعضای عادی، میانه و بلند مقام این گروه. در حمله مادر بمب چندین رهبر آن‌ها کشته شدند، ولی متأسفانه پروسه استخدام آن‌ها نسبت به تلفات‌شان زیاد است و همین دلیل عمده‌است که داعش تا حال از بین نرفته‌است."

گروه داعش در مورد کشته شدن سعد ارهابی چیزی نگفته‌است.

حکومت افغانستان بار بار گفته‌است به محو داعش در این‌کشور متعهد می‌باشد و رئیس جمهور غنی خود گفته است داعش را بزودی از افغانستان محو خواهند کرد.