عبدالله عبدالله: رقم تلفات پولیس نسبت به سال قبل بیشتر شده‌است

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی می‌گوید، پولیس در خط اول نبرد علیه مخالفان مسلح می‌جنگد و متأسفانه تلفات زیاد را متقبل می‌شوند.

آقای عبدالله که در نشست بورد بین‌المللی هماهنگی پولیس سخن می‌زد، خواستار توجه جدی رهبری وزارت امور داخله برای طرح و عملی نمودن پلان‌ها به منظور جلوگیری از تلفات نیرو های امنیتی شد.

وی افزود:

"یکی از مسایل عمده، رقم بالای تلفات است که هیئت رهبری وزارت داخله و سایر نهادها باید یک هماهنگی داشته باشند، چون متأسفانه رقم تلفات زیاد است. اگر این مسئله ارتباط به استحکامات، موضع و سنگر می‌گیرد، باید رسیده‌گی شود."

آقای عبدالله همچنان موجودیت بورد بین‌المللی هماهنگی نیرو های پولیس را مؤثر دانست و گفت که در راستای آوردن اصلاحات، مبارزه با فساد اداری، هماهنگی، جندر و ظرفیت‌سازی پیشرفت‌ها محسوس است.

رئیس اجرائیه همکاری نیرو های بین‌المللی را در زمینۀ تأمین صلح و ثبات در کشور حمایت آنان از پولیس را نیز تأثیرگذار خواند.

پیش از این رئیس جمهور غنی گفته است، جابجایی نامناسب قوت‌ها، تصامیم غلط و مداخله از جمله عوامل افزایش تلفات نیرو های امنیتی افغان می‌باشد.

بیشتر در این باره: غنی: تصامیم غلط و مداخله از عوامل افزایش تلفات نیرو های افغان می‌باشد

بر اساس گزارش‌ها، یک ماه قبل در جریان جنگ غزنی به تعداد ۹۰ تن پولیس ملی افغان کشته شده‌اند.

بیشتر در این باره: مقاومت در برابر جنگجویان مخالف کار اردوی ملی است و یا از پولیس ملی؟

​در این اواخر مخالفان مسلح حکومت افغانستان حملات‌شان را در برخی ولایات کشور بیشتر ساخته و به همین دلیل میزان تلفات هر دو طرف افزایش یافته است.

اما حکومت معلومات دقیق در رابطه به تلفات افراد پولیس ارائه نمی‌کند.

در همین حال، پرابو حریهاران شارژدافیر سفارت کانادا در کابل که در این نشست اشتراک نموده بود، بار دیگر اطمینان داد که کمک‌های کشورش با نیرو های امنیتی افغان ادامه خواهد یافت، به‌گفته وی، کانادا پولیس ملی افغان را تا رسیدن به ثبات در این کشور کمک خواهد کرد.

نیکولاس کی سفیر انگلستان در کابل نیز در این نشست گفت، در وزارت امور داخله اصلاحات چشم‌گیر به میان آمده و در امر مبارزه با فساد نیز گام‌های مؤثری برداشته شده است.

در وزارت امور داخله اصلاحات چشم‌گیر به میان آمده‌است.

وی همچنان روی همکاری کشورش تا پایداری و توانمندی نیرو های امنیتی افغان تأکید کرد.

از سوی هم ویس احمد برمک وزیر امور داخله در این نشست گفت، در بخش‌های مبارزه با فساد اداری، اصلاحات کادری، اصلاحات نهادی، بایو متریک‌سازی نیرو ها به‌خاطر جلوگیری از پولیس خیالی و حضور زنان در پولیس دستاوردهای دارند.

وی همچنان گفت، با توجه به تهدیدات فعلی باید نیرو های امنیتی افغان بیشتر مجهز شوند.

ویس احمد برمک

او افزود:

"بحث که برای ما جناب داکتر صاحب (عبدالله) مهم است تجهیز پولیس است، وقتی ما بالای پولیس حرف می‌زنیم، قوا می‌سازیم، تربیت و آموزش می‌دهیم باید تجهیز کنیم با همان تجهیزات که پاسخگوی تهدیدات امروزی باشد."

شماری از کارشناسان نظامی از جمله عتیق‌الله امرخیل می‌گوید که غیر معیاری بودن افراز پوسته‌های امنیتی، در نظر نگرفتن اصل مکافات و مجازات، اختلافات روی تقسیم قدرت میان سران حکومت، از چالش‌های است که سبب افزایش تلفات نیروهای امنیتی شده است.

وی تأکید دارد که برای کاهش تلفات باید رهبری نیروهای امنیتی تغییر کند، اشخاص با ظرفیت بلند در سطح رهبری گماشته شوند و کار به اهل آن سپرده شود و همچنان نیرو های کشفی و استخباراتی فعال‌تر شوند.

گزارش: نورالله شایان