گزارش‌ها: ۵ تن از اعضای مهم طالبان به هدف گفتگوهای صلح به قطر رفته اند

رسانه‌های غربی گزارش داده اند که پنج تن از اعضای مهم طالبان به هدف پیشبرد گفتگوهای صلح به دفتر قطر این گروه رفته اند.

استوشیتد پریس به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که این پنج عضو این گروه که به دفتر قطر طالبان رسیده‌اند، مدتی را در زندان گوانتانامو نیز سپری کرده‌اند.

حالا شورای عالی صلح افغانستان در این مورد با احتیاط ابراز نظر می‌کند، سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که آنان از هر اقدام که سبب آغاز مذاکرات صلح گردد استقبال می‌کنند.

سید احسان طاهری

او افزود:

"بدون شک پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان است و کشورهای منطقه و جهان در این بخش همکاری تخنیکی می‌کنند، هر اقدامی که برای تسریح بخشیدن پروسه صلح و آغاز زود هنگام گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان مسلح افغان می‌شود ما از آن استقبال می‌کنیم و آن را به خیر افغانستان می‌دانیم."

برخی رسانه ها گزارش داده اند که ملا محمد فاضل آخوند، ملا نورالله نوری، ملا خیرالله خیرخواه، ملا عبدالحق وثیق و مولوی محمد نبی عمری شامل افرادی اند که به دفتر قطر طالبان فرستاده شده اند.

به گزارش اسوشیتد پریس این پنج عضو مهم طالبان در سال ۲۰۱۵ میلادی با یکی از سربازان امریکایی که در نزد طالبان اسیر بود تبادله شده بودند.

بیشتر در این باره: پنج عضو رها شدۀ گروه طالبان از گوانتانامو در قطر هستند

طالبان در حالی از فرستادن پنج عضو دیگری شان برای پیشبرد گفتگوهای صلح به دفتر قطر سخن می‌گویند که زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح چند روز قبل با اعضای دفتر این گروه در قطر دیدار کرد.

آقای خلیل‌زاد برعلاوه نماینده‌های طالبان، با مقامات افغان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و پاکستانی نیز دیدار کرد.

در پی دیدار آقای خلیل‌زاد با مقامات پاکستانی، عبدالغنی برادر از اعضای رهبری طالبان که نزدیک به هشت سال را در زندان پاکستان سپری کرد نیز چند روز قبل آزاد شد.

بیشتر در این باره: شماری از اعضای مشرانو جرگه از رهایی ملا برادر از زندان پاکستان استقبال کرد‌ند

در عین حال داوود کلکانی معاون کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه میگوید که برخی پیش شرط های طالبان پذیرفته شده و رسیدن پنج عضو این گروه به دفتر قطر آنان امیدواری ها برای آغاز مذاکرات صلح را بیشتر ساخته است.

داوود کلکانی

​او افزود:

"پیش شرط های که طالبان بخاطر مذاکرات ارائه می‌کردند، تا حد که امکان دارد دیده می‌شود که پذیرفته شده است، آنان با امریکا داخل مذاکره هستند. چون فشارهای که بر پاکستان وارد شده باعث شده که طالبان به میز مذاکره حاضر شوند و امیدواری این است که به یک راه حل تن بدهند."

این در حالیست که تا چند روز دیگر قرار است نشست مسکو در باره صلح افغانستان نیز برگزار گردد.

بیشتر در این باره: وزارت خارجه افغانستان: گفتگو روی برگزاری نشست مسکو با مقامات روسی جریان دارد

وزارت خارجه افغانستان گفته که تلاش های صلح نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته و در باره چگونگی و زمان برگزاری نشست مسکو با مقامات روسی گفتگو ادامه دارد.

مقامات روسی پیش از این گفته اند که از افغانستان، امریکا، برخی کشورهای مهم منطقه و نماینده طالبان نیز به نشست مسکو دعوت صورت گرفته است.

گزارش: نسیم شفق