لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

وزارت خارجه افغانستان: گفتگو روی برگزاری نشست مسکو با مقامات روسی جریان دارد


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که گفتگوهای کابل و مسکو در بارۀ چگونگی و زمان برگزاری نشست مسکو ادامه دارند.

صبغت احمد سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۰۷ عقرب ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی جزئیات بیشتر در بارۀ توقع افغانستان از این نشست نداد، اما افزود که هیچ نشستی صلح در هیچ کشوری بدون رهبری افغان‌ها نتیجه‌ای ندارد.

وی گفت:

"مسئله برگزاری نشست مسکو مورد بحث است و ما روی چگونگی و زمان برگزاری آن با مقام‌های روسی در گفتگو هستیم، قطعاً گفته می‌توانم که هیچ نشستی در هیچ کشوری بدون در نظر گرفتن رهبری و مالکیت‌ افغان‌ها در بارۀ صلح به نتیجه نمی‌رسد."

قرار بود نشست مسکو به ‌حضور نمایند‌ه‌گان حکومت افغانستان در ماۀ سنبله برگزار شود، اما پس از مخالفت حکومت افغانستان، این نشست برگزار نشد و پس از آن کابل و مسکو در حدود یک ماه پیش توافق کردند که به گونۀ مشترک این نشست را برگزار خواهند کرد، نشستی که زمان برگزاری آن تا کنون مشخص نشده‌است.

مقام‌های روسی گفته‌اند نشست مسکو که هدف آن صلح افغانستان گفته شده‌است تا پایان ماه روان میلادی در آن کشور برگزار خواهد شد و به‌شمول افغانستان، به نماینده‌گان امریکا، طالبان و شماری از کشورهای منطقه نیز دعوت داده شده است تا در این نشست اشتراک ورزند.

گروه طالبان تا کنون در پیوند به اشتراک نماینده‌شان در این نشست اظهار نظر نکرده‌است، اما بر اساس برخی گزارش‌ها یک هیئت طالبان برای شرکت در این نشست در راه رسیدن به مسکو است.

شورای عالی صلح افغانستان در بارۀ این نشست سخن نمی‌زند، اما عزیز الله دین محمد معاون این شورا پیش از این گفته است، به نتایج نشست مسکو در پیوند به صلح افغانستان خوشبین استند.

از سوی هم برخی از کارشناسان روابط بین‌المللی هرچند نشست مسکو را با اهمیت می‌خوانند، اما می‌گویند که هنوز هم اختلاف روی برگزاری این نشست وجود دارد.

انتظار خادم

انتظار خادم یکی از این آگاهان به رادیو آزادی چنین گفت:

"حکومت افغانستان باید تلاش کند تا پیچیدگی‌های که در بارۀ نشست مسکو وجود دارد رفع کند و وضاحت به میان آید، زیرا بحث در باره آیندۀ افغانستان است."

آقای خادم به این باور است که اگر نیت پاک در این نشست وجود داشته باشد، یک گام عملی برای رسیدن به صلح برداشته خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG