دانش: تعهدات تازه جامعه جهانی در کنفرانس ژنیو نشان دهنده موفقیت‌های حکومت است

حکومت افغانستان میگوید که ادامه همکاری و تعهدات تازه جامعه جهانی در کنفرانس ژنیو نشان دهنده موفقیت های حکومت وحدت ملی است.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور برگزاری کنفرانس ژنیو در باره افغانستان را دست آورد بزرگ و موفقیت حکومت وحدت ملی میداند.

آقای دانش روز یکشنبه در مراسم ادغام اداره اراضی در چوکات وزارت شهر سازی در کابل گفت که هیئت افغانستان در نشست ژنیو توانست قناعت و پشتیبانی دوامدار جامعه جهانی را جلب کند.

سرور دانش

او افزود:

"در این کنفرانس جامعه جهانی باری دیگر در دهه تحول حمایت کامل از افغانستان اعلان نمود، در این شرایط حساس که مردم ما با مشکلات زیاد روبه‌رو اند این حمایت همه جانبه جای کشور ما را در جامعه جهانی برجسته ساخته و نشان دهنده دیپلماسی فعال این کشور است."

کنفرانس ژنیو در باره افغانستان که پس از نشست‌های وارسا و بروکسل برای این کشور مهم شمرده می‌شود به تاریخ ۲۷ و ۲۸ نومبر با اشتراک بیش از ۶۰ کشور و ۳۵ سازمان بین المللی برگزار گردید.

در کنفرانس ژنیو که به نحوی حساب دهی حکومت افغانستان از عملکردش به جامعه جهانی بود، در رابطه به صلح، خودکفایی اقتصادی، اصلاحات، عملی شدن تعهدات حکومت و پیشرفت‌ها در بخش‌های مختلف در افغانستان بحث شد.

در این کنفرانس اتحادیه اروپا ۴۷۴ میلیون دالر کمک با افغانستان اعلان کرد که این پول در بخش‌های دولت سازی، اصلاحات سکتور عامه، صحت، تامین عدالت، انتخابات و در عرصه مهاجرت و بیجاشده‌گان مصرف خواهد شد.

در نشست ژنیو محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طرحی را در رابطه به صلح نیز در میان گذاشت که به گفته حکومت این کشور با حمایت جهانیان روبه‌رو شد.

بیشتر در این باره: حکومت افغانستان کنفرانس جنیوا در مورد این کشور را موفق خواند

در عین حال داوود مایار از کارشناسان روابط بین الملل با اشاره به مشکلات موجود میگوید که حکومت افغانستان در کنفرانس ژنیو توانست پشتیبانی جهانیان را بدست آورد.

داوود مایار

او افزود:

"رئیس جمهور با ابتکار که داشت با در نظرداشت مشکلات در داخل کشور، منطقه و چالش های که از بیرون تحمیل می‌شود حکومت توانست که اعتماد جامعه جهانی و سازمان های مهم و تاثیرگذار را جلب نماید."

هرچند مقامات افغان از فراهم شدن قناعت جامعه جهانی در باره اقدامات صورت گرفته حکومت افغانستان در نشست ژنیو سخن میزنند اما فساد اداری، نا امنی، زورگویی‌ها و عدم تطبیق کامل قانون هنوز نیز از چالش‌های جدی در این کشور محسوب می‌شود.

گزاش: نسیم شفق