حکومت افغانستان: همکاری صادقانه پاکستان در زمینه تلاش‌های صلح بسیار مهم است

در ادامه تلاش‌های صلح از سوی زلمی خلیل‌زاد، حکومت افغانستان می‌گوید که همکاری صادقانه پاکستان در این زمینه بسیار مهم است.

پس از سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به اسلام آباد، مقامات افغان می‌گویند که همکاری پاکستان در قالب اجماع منطقه‌ای در راستای صلح مهم و مؤثر است.

همکاری پاکستان در قالب اجماع منطقه‌ای در راستای صلح مهم و مؤثر است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه با اشاره به تعهد تازه اسلام آباد در زمینه همکاری با روند صلح افغانستان با آقای خلیل‌زاد می‌گوید که پاکستان در گذشته به وعده‌هایش عمل نکرده‌است.

آقای میثم روز چهارشنبه «۱۴ قوس ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت که آنان امیدوار هستند که تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد اجماع منطقه‌ای برای صلح را تقویت کند.

امید میثم

او افزود:

"متأسفانه پاکستان در گذشته همواره آنچه در ظاهر تعهد سپرده‌است در عمل ما شاهد اقدامات لازم و کافی آن نبوده‌ایم، حالا تلاش‌های ایالات متحده در راستای پروسه صلح افغانستان تسریع شده و ما امیدوار هستیم که این تلاش‌ها منجر به تقویت اجماع منطقه‌ای شود."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز سه شنبه در اسلام آباد با مقامات پاکستانی دیدار کرد.

بیشتر در این باره: پاکستان به خلیل‌زاد اطمینان داده‌ که از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده که مقامات پاکستانی به آقای خلیل‌زاد اطمینان داده‌اند که از گفتگوهای صلح افغانستان حمایت می‌کنند.

این خبرگزاری همچنان گفته که چهار عضو دفتر طالبان در قطر نیز در حال حاضر در اسلام آباد به سر می برند اما تا هنوز مشخص نیست که آنان با چه کسانی دیدار می‌کنند و تا کی در پاکستان خواهند بود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در ادامه سومین دور سفرش به منطقه قرار است که این بار برعلاوه پاکستان و افغانستان به شش کشور دیگر نیز برود.

بیشتر در این باره: خلیل‌زاد در رأس یک هیئت به افغانستان و ۷ کشور دیگر سفر می‌کند

در این حال فوزیه سادات منشی کمیسیون امور بین المللی مشرانو جرگه تلاش‌های تازه امریکا از طریق زلمی خلیل‌زاد را در زمینه تامین صلح افغانستان امیدوار کننده می‌داند اما می‌گوید که نقش پاکستان در این راستا با اهمیت است.

او افزود:

"جد و جهدهای که به‌خاطر صلح آغاز شده واقعاً برای مردم ما تا حدی امیدوار کننده بوده‌است، اگر پاکستان از افغانستان دست بردارد شود انشاالله که در این کشور جنگ نخواهد بود، رفتن آقای خلیل‌زاد به پاکستان و ملاقات وی بسیار مهم است و یک نتیجه خوب هم شاید داشته باشد."

هرچند در روزهای اخیر اظهاراتی در مورد مبهم بودن تلاش‌های صلح زلمی خلیل‌زاد مطرح شد اما ریاست اجرائیه می‌گوید که تا حالا وی کارهایش را در همآهنگی با حکومت افغانستان به پیش برده‌است.

اما آنچه مردم آن را مهم می‌دانند این است که رفت‌و‌آمدهای آقای خلیل‌زاد به کشورهای منطقه نتیجه بخش باشد و طوری که خودش نیز گفته بتواند با موفقیت روند صلح به جنگ‌های چهل ساله در افغانستان نقطه پایان بگذارد.

گزارش: نسیم شفق