لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

پاکستان به خلیل‌زاد اطمینان داده‌ که از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند


مقام‎های پاکستانی در دیدار با نماینده خاص وزارت امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا برای گفتگوهای صلح افغانستان به او اطمینان دادند که آن‌ها از تأمین صلح در افغانستان از راه گفتگو با طالبان افغان، حمایت می‌کنند.

زلمی خلیل‎زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان دیروز سه‌شنبه در اسلام آباد با مقام‌های پاکستانی ملاقات کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید، در همین روز چهار عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر هم در پایتخت پاکستان حضور داشتند.

این خبرگزاری می‌افزاید هر چند پاکستان بطور متواتر به واشنگتن گفته که در مورد نفوذ و تأثیر این کشور بالای طالبان مبالغه شده‌است، اما در گذشته برای حضور طالبان به گفتگوهای صلح نشان داده‌است که بالای آن‌ها نفوذ دارد.

دفتر طالبان در دوحه
دفتر طالبان در دوحه

در گزارش گفته شده که تا هنوز معلوم نیست که این رهبران طالبان با کدام مقام‌ها می‌بینند و تا چه زمانی در پاکستان خواهند بود.

اما انتظار می‌رود که این سفر آن‌ها مقدمۀ برای دیدار زلمی خلیل‌زاد از قطر باشد که چند روز بعد صورت می‌گیرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد در ماه سپتمبر امسال به حیث نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد.

او پس از تعیین‌اش به این وظیفه تلاش‌ها برای فراهم کردن راه حل صلح آمیز جنگ‌جاری در افغانستان را تسریع بخشید و به این ترتیب این سومین باریست که به کشورهای منطقه به شمول افغانستان سفر می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد قرار است در این دور سفرش از پاکستان به افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، بلجیم، امارات متحدۀ عربی و قطر سفر کند.

طالبان در ماه نومبر پذیرفتند که با هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد در قطر مذاکره کرده‌اند.

در این میان در آستانه سفر زلمی خلیل‌زاد، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا نامۀ به عمران خان صدراعظم پاکستان فرستاد و خواهان کمک وی در پروسه صلح افغانستان شد.

صدراعظم پاکستان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، حکومت وی با استفاده از همه امکانات برای تأمین صلح در افغانستان تلاش می‌کند.

هر چند در مورد دیدار دیروز زلمی خلیل‌زاد با مقام‌های پاکستانی جزئیات بیشتر ارائه نشده‌است، اما وزارت امور خارجه پاکستان در اعلامیۀ گفته که آقای خلیل‌زاد در دیدار با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، تقاضای رئیس جمهور دونالد ترمپ را تکرار کرده که در پروسه صلح افغانستان از پاکستان کمک خواسته‌است.

در اعلامیه آمده که شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در ملاقات خود با نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا از حمایت پایدار کشورش برای تأمین صلح در افغانستان از راه مصالحه اطمینان داده‌است.

همزمان، جنرال کینیت مکنیزی نامزد قوماندانی عمومی قوای مسلح امریکا در شرق میانه در نشست استماعیه در کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفت، همکاری پاکستان در ثبات دوامدار افغانستان ضروری بوده و این کشور می‌تواند در گفتگوهای میان حکومت و طالبان افغان تسهیلات فراهم کند.

XS
SM
MD
LG