کمیسیون تقنین: به‌خاطر تأخیر در برگزاری انتخابات حکومت باید به کارش ادامه دهد

در ورودی تالار مشرانو جرگۀ شورای ملی افغانستان

کمیسیون تقنین مشرانو جرگه می‌گوید، اگر به‌خاطر برخی مصلحت‌ها و اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی، انتخابات به تأخیر می‌افتد ادامۀ کار حکومت کنونی مشکل ندارد.

محی‌الدین منصف رئیس این کمیسیون روز دوشنبه "۱۰ جدی ۱۳۹۷" به رادیو آزادی گفت، در نتیجۀ تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حکومت فعلی باید به کارش ادامه دهد.

وی گفت:

"اگر امکان می‌داشت که انتخابات در زمان تعیین شده برگزار می‌شد خبر خوبی بود که قانون عملی می‌شد، این‌که این‌ها به دلیل برخی مصلحت‌های داخلی نتوانستند انتخابات را در زمان تعیین شده برگزار کنند با این هم کدام مشکلی ندارد."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته به گونه رسمی تأخیر انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و گفت که این انتخابات به جای ۳۱ ماه حمل در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار خواهد شد.

عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، تصمیم تأخیر در برگزاری انتخابات بنابر دلایل گوناگون پس از مشوره با جریان‌های سیاسی و طرف‌های دخیل در انتخابات گرفته شده‌است.

آقای صیاد نبود ظرفیت‌های لازم در کمیسیون انتخابات، ناامنی، بطی بودن روند ثبت‌نام نامزدان، ثبت‌نام رأی دهنده‌گان و برخی مشکلات دیگر را از دلایل تأخیر در برگزاری انتخابات خوانده‌است.

به‌گفته وی، در ۲۹ سرطان در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ولسی جرگۀ ولایت غزنی، شورا های ولسوالی‌ها و هم‌چنان شوراهای ولایتی نیز برگزار خواهند شد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

بر اساس قانون اساسی افغانستان، وظیفه رئیس جمهور در اول جوزای سال پنجم به پایان می‌رسد و انتخابات ریاست جمهوری در خلال مدت ۳۰ الی ۶۰ روز پیش از پایان کار رئیس جمهور برگزار می‌گردد.

در همین حال کبیر رنجبر رئیس اتحادیه حقوق‌دانان دموکرات افغانستان می‌گوید، دوام کار حکومت وحدت ملی پس از تاریخ تعیین شده غیر مشروع بوده و هم‌چنان این کار به ضرر نامزدان ریاست جمهوری خواهد بود.

کبیر رنجبر رئیس اتحادیه حقوق دانان دموکرات افغانستان

وی افزود:

"برای این‌که مردم برای همین دوره پنج ساله رأی داده‌اند یک روز هم اگر از آن می‌گذرد اراده مردم در آن موجود نمی‌باشد، امید دارم که در این موضوع دقت شود چون مشکلات به بار میاورد و نامزدان دیگر هم متضرر می‌شوند."

قابل یادآوری است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی افغانستان هم یکی از نامزدان احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشد.

هرچند آقای غنی تا حال به گونه رسمی به‌عنوان کاندید ثبت‌نام نکرده، اما مسئولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، نمایندۀ وی بسته معلوماتی ثبت‌نام نامزدان را به دست آورده‌است.

گزارش: نصرت پارسا