امیدواری شورای عالی صلح به مساعد شدن زمینۀ مذاکرات مستقیم با طالبان در آینده نزدیک!

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان تلاش‌های اخیر منطقوی و فرا منطقوی را در پیوند به گفتگوهای صلح این کشور یک گام مثبت می‌داند.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، هرچند گفتگوهای صلح محتاطانه و آرام آرام به پیش می‌رود، اما امیدواری‌ها وجود دارد که در آیندۀ نزدیک زمینه مذاکرات مستقیم با طالبان مسلح مساعد گردد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز سه شنبه «۲۵ جدی ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، این شورا از تمام اقدامات منطقوی و فرا منطقوی که در هماهنگی با دولت افغانستان انجام می‌شود و منجر به آغاز مذاکرات صلح می‌گردد، استقبال می‌کند.

لوگوی شورای عالی صلح افغانستان

او افزود:

"ما باید با تدبیر محتاطانه و با آرامش آینده افغانستان را در نظر بگیریم و پیش رفته و پروسه صلح را مدیریت کنیم و برای ما مهم آغاز مذاکرات صلح است در آن راستا از هر فرصت و هر همکاری که انجام می‌شود استقبال می‌کنیم، در چند ماه بعدی خبرهای بسیار خوبی که شاید نزدیکترین حالت ما را به مذاکرات صلح حکومت افغانستان و طالبان نشان بدهد از طریق شما به مردم اعلان می‌کنیم."

آقای طاهری با اشاره به نشست جده گفت، این نشست لغو نگردیده و شورای عالی صلح امیدوار است که دولت عربستان سعودی بتواند به‌خاطر حمایت از پروسه صلح تاریخ برگزاری نشست جده را اعلان کند.

بیشتر در این باره: شورای صلح: نشست جده در رابطه به روند صلح افغانستان امیدوار کننده است

این در حالیست که در ادامۀ تلاش‌های صلح در افغانستان حمدالله محب مشاور امنیت ملی این کشور سفرهایش را به چند کشور به هدف تأمین صلح و ثبات در افغانستان آغاز کرده بود و در کنار سفر آقای محب، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز سفر دوره‌‌ایش را به همین هدف در منطقه آغاز کرده‌است.

آقای محب و خلیل‌زاد در صفحات تویتر شان نوشته بودند که آنان در جریان این سفر ها با هم ملاقات کرده و گفته اند که در پیوند به صلح مشترکاً کار می‌کنند.

پیش از آن محمد عمر داودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز سه شنبه هفته گذشته به هدف جلب همکاری پاکستان در پروسه صلح افغانستان به اسلام‌آباد سفر کرده بود.

از سوی هم محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه هرچند تلاش‌های اخیر صلح را یک گام مثبت می‌داند، اما می‌گوید جامعه جهانی باید فشارهای اقتصادی و دیپلوماتیک را بالای کشورهای همسایه افغانستان بیشتر سازد تا تلاش‌های صلح نتیجه مثبت در قبال داشته باشد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه

او افزود:

"اما در کُل حکومت افغانستان همیشه بدون کدام قید و شرط از پروسه صلح استقبال کرده، اما مسئله اینست که متأسفانه کشورهای منطقه به هیچ صورت نمی‌خواهند که جنگ خاتمه پیدا کند به باور من تا زمانی‌که فشارهای اقتصادی و دیپلوماتیک بالای کشورهای همسایه وضع نگردد آنان هیچ وقت مخالفین را به میز مذاکره نمی‌کشانند."

آقای صدیقی تأکید می‌کند که به‌خاطر تأمین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه باید کشورهای همسایه افغانستان از هیچ نوع تلاش در پیوند به تأمین صلح این کشور دریغ نکنند.

گزارش: فرشته ندا