خلیل‌زاد: اگر طالبان صلح می‌خواهند گفتگو می‌کنیم، اگر می‌جنگند به نبرد آماده‌ایم

آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که در ملاقات با رئیس جمهور اشرف غنی و تیم امنیتی وی و هم‌چنین صحبت با اعضای جامعه مدنی و رسانه‌ها تأکید شده‌است که فشار بالای مخالفین مسلح دولت مهم است تا آن‌ها به گفتگوی صلح حاضر شوند.

آقای خلیل‌زاد این مطلب را دیروز بعد از ملاقات خود با نماینده‌گان رسانه‌ها در کابل در یک پیام تویتر خود نوشته‌است.

اعلامیه سفارت امریکا در بارۀ این ملاقات از قول آقای خلیل‌زاد نوشت که او گفته است:

"اگر طالبان صلح می‌خواهند ما به گفتگو آماده هستیم و اگر جنگ می‌کنند به جنگ آماده هستیم."

موضوع فشار نظامی بالای طالبان در نشست دیروز مسئولان دفاعی ناتو در بروکسل نیز مطرح شد.​

مارشال ستیوارت پیچ رئیس کمیته نظامی ناتو

مارشال بریتانیایی ستیوارت پیچ رئیس کمیته نظامی ناتو بعد از این نشست به رسانه‌ها گفت:

"مأموریت حمایت قاطع بدون کدام تغییر به حال خود خواهد ماند و ما روی تعهد خود برای امنیت و ثبات افغانستان تأکید کردیم. هم‌چنین ما به تعهد خود در بخش نیروهای تأکید کردیم که ۴۱ کشور از اعضای ناتو و شریکان آن‌ها برای حمایت این مأموریت گردهم آمده‌اند. هیچ تغییری در آن وارد نخواهد شد و اگر کدام تغییر به میان می‌آید به مقامات امریکایی ارتباط می‌گیرد."

زلمی خلیل‌زاد هنگام نشست دیروز با نماینده‌گان رسانه‌ها در سفارت امریکا در کابل گفت، اگر طالبان راه صلح را اختیار نمی‌کنند و به جنگ ادامه می‌دهند واشنگتن در کنار افغان‌ها و حکومت افغانستان قرار گرفته به حمایت آن‌ها ادامه می‌دهد.

حکومت افغانستان قبل از این هم اصرار داشت که گفتگوهای صلح باید همزمان با فشار نظامی ادامه داده شود.​

ارگ، قصر ریاست جمهوری افغانستان

صمیم عارف معاون سخنگوی ریاست جمهوری در پاسخ این سؤال که آیا حکومت افغانستان و آقای خلیل‌زاد اکنون در موضوع فشار نظامی هم‌نظر شده‌اند؟ می‌گوید:

"حکومت افغانستان و حکومت امریکا از قبل هم نظر بودند و ما بارها گفته ایم که اگر سفرها و تلاش‌های خلیل‌زاد صاحب است یا تلاش‌های دیگر کشورهای منطقه است چون عربستان سعودی و امارات در نقش تسهیل کننده مذاکرات صلح می‌باشند."

زلمی خلیل‌زاد قبل از این‌که روز سه‌شنبه به کابل بیاید در پکینگ با مقامات چینایی و در دهلی نو با مقامات هند در بارۀ تلاش‌های صلح در افغانستان گفتگو کرد.

او پس از این‌که در ماه سپتمبر سال گذشته از سوی وزارت خارجه امریکا نماینده خاص این کشور برای صلح افغانستان تعیین شد تا کنون چهار بار با نماینده‌گان طالبان ملاقات کرده‌است.

قرار بود او هفته گذشته نیز با طالبان در قطر بار دیگر گفتگو کند، ولی این نشست لغو شد.