"نی": آزادی بیان و رسانه‌ها در گفتگوهای صلح در حاشیه قرار گرفته اند

آرشیف/ رسانه‌های در افغانستان

"نی" اداره حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید، آزادی بیان و رسانه‌ها در گفتگوهای جاری صلح در حاشیه قرار گرفته و فراموش شده‌اند.

این دارد تأکید می‌کند که در روند گفتگوهای جاری صلح باید آزادی بیان و دستاوردها مطرح گردیده و تمام جریان این گفتگوها باید با رسانه‌ها شریک ساخته شود.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی این اداره روز دوشنبه «۰۸ دلو ۱۳۹۷» در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت، در جریان چندین دور مذاکرات میان طالبان مسلح و زلمی خلیل‌زاد این دستاورد‌ها به حاشیه رانده شده‌است.

آقای خلوتگر خواست‌های این اداره از طرف‌های مذاکره کنندۀ صلح را چنین بیان کرد.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی "نی"

او افزود:

"آزادی بیان به‌عنوان یک ارزش قابل حراست در هر نوع سند که نتیجه گفتگوهای صلح پنداشته می‌شود باید گنجانیده شود، دوم این که در پایان گفتگوهای صلح که اگر به صلح می‌انجامد باید تضمین مشخص برای حمایت از آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها برای جامعه رسانه‌ای افغانستان ارائه شود، سوم این‌که رسانه‌ها باید در جریان گفتگوهای صلح با جزئیات که باعث خدشه‌دار شدن این فرایند نمی‌شود آگاه شوند."

آقای خلوتگر همچنان گفت، عاملان خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها با عقد هیچ موافقتنامه صلح نباید عفو گردد و به‌گفته وی باید حکومت افغانستان و طرف‌های درگیر این حکم را در نظر داشته باشند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان چهارمین دور گفتگوهایش با نماینده‌های طالبان در قطر را به پایان رسانده و آقای خلیل‌زاد به‌خاطر شریک ساختن جزئیات این گفتگوها با رئیس جمهور غنی نیز ملاقات کرده‌است.

در عین حال رئیس جمهور غنی روز دوشنبه در یک پیام روی تأمین صلح در کشور تأکید کرده گفت که در این پروسه ارزش‌های مانند وحدت ملی، تمامیت ارضی و حقوق اساسی اتباع حفظ می‌گردد.

​او افزود:

"تعهد ما اینست که صلح را تأمین می‌کنیم و جلو هر نوع فاجعه احتمالی و هم‌پاشی را می‌گیریم، اما ارزش‌های وجود دارد که غیر قابل بحث است مثلاً وحدت ملی، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، دولت مرکزی قوی و کارا و حقوق اساسی اتباع کشور."

با این همه شماری خبرنگاران می‌گویند، اگر در روند گفتگوهای صلح به آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها ارزش داده نشود علاقه‌مندی آنان به کارهای خبرنگاری کمتر می‌گردد.

آقای خلوتگر می‌گوید، هیچ حرکتی نباید منجر به محدود شدن فعالیت رسانه‌های آزاد شده که دستاورد ۱۷ سال افغانستان در نتیجه آن از بین برود.

گزارش: فرشته ندا