ارگ:‌ برکناری کمیشنران روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تأثیری نمی‌گذارد

قصر ریاست جمهوری افغانستان، ارگ

رئیس جمهور اشرف غنی دیروز فرمان عزل کمیشنران دو کمیسیون انتخاباتی را صادر کرد.

به دنبال فرمان برکناری، ۱۲ کمیشنر کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی لوی سارنوالی افغانستان ممنوع‌الخروج اعلام شدند.

لوی سارنوالی در اعلامیۀ که دیشب ۲۳ دلو نشر شد، گفته‌است که یک هیئت را هم توظیف کرده تا در مورد دوسیه اتهام‌ها به‌خاطر سوء استفاده از صلاحیت و قدرت، از سوی رئیسان و کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی که به لوی سارنوالی سپرده شده، تحقیق کند.

بر اساس اعلامیه، این قضیه در روشنی قانون به صورت عادلانه و منصفانه بررسی می‌شود و نتیجۀ آن با مردم شریک ساخته خواهد شد.

از جانب دیگر، هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، برکناری کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، روی برگزاری و آمادگی‌های انتخابات ریاست جمهوری، به شمول تاریخ آن تأثیری نخواهد گذاشت.

رئیس جمهور اشرف غنی دیروز تمامی کمیشنران کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی را برکنار کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، رئیسان دارالانشاء های هر دو کمیسیون، به صورت مؤقت رهبری کمیسیون‌ها را به عهده خواهند داشت و آمادگی‌ها برای انتخابات ماه سرطان به صورت عادی دنبال می‌شود.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"این اقدام برای انتخابات ریاست جمهوری آینده و تاریخ آن، هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. تمامی کارها به صورت درست پیش می‌رود و انتخابات ریاست جمهوری در تاریخی برگزار می‌شود که اعلام شده‌است."

  • پرسش اینجاست که اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی چه زمانی به کار آغاز خواهند کرد؟

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، در جریان یک هفته، احزاب سیاسی و جامعه مدنی، فهرست پیشنهادی کمیشنران را با ریاست جمهوری شریک ساخته می‌توانند.

وی گفت:

"در قانون جدید انتخابات و در ماده‌های ۱۲ و ۱۳ واضح است و در فرمان امضا شده رئیس جمهور هم وضاحت وجود دارد. احزابی که در وزارت عدلیه ثبت اند و هم‌چنان جامعه مدنی که با انتخابات مرتبط اند، باید در یک هفته فهرست‌های شانرا با ریاست جمهوری شریک سازند تا از میان آن‌ها کمیشنران تازه انتخاب شوند."

کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی در حالی از وظایف‌شان برکنار و ممنوع‌الخروج اعلام می‌شوند که از برگزاری انتخابات ولسی جرگه، چهار ماه می‌گذرد، اما تا هنوز سرنوشت و نتیجۀ انتخابات کابل و چندین ولایت اعلام نشده‌است.

گزارش: جاوید نعیمی