حکومت افغانستان از پاکستان به سازمان ملل متحد شکایت کرد

حکومت افغانستان به علت دعوت پاکستان از هیئت مذاکره کننده طالبان به آن کشور به سازمان ملل متحد شکایت کرده‌است.

وزارت خارجه این کشور با تأیید این مطلب می‌گوید که نام‌های اعضای مذاکره کننده طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد و آنان حق سفر را ندارند.

صبغت احمدی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که دعوت از هیئت مذاکره کننده طالبان به اسلام آباد به معنی به رسمیت شناختن این گروه است.

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی می‌گوید:

"اعضای این هیئت زیر تحریم سازمان ملل قرار دارند و این اقدام نقض صریح و آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان است، مسئله حاکمیت ملی ما برای ما خط قرمز است و این موضوع را بسیار جدی پی‌گیری می‌کنیم و به سازمان ملل بخاطر آن شکایت نیز کرده‌ایم."

اما طالبان پیش از این گفته اند که نام‌های این افراد در لست سیاه سازمان ملل متحد شامل نمی‌باشد.

طالبان هفته گذشته با نشر اعلامیه‌ای تأیید کردند که هیئت مذاکره کننده این گروه به دعوت پاکستان به اسلام آباد سفر می‌کند.

در اعلامیه این گروه آمده‌است که این هیئت با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفتگو خواهد کرد و درکنار آن با عمران خان صدراعظم پاکستان نیز دیدار خواهد داشت.

در عین حال آژانس خبری رویترز گزارش داده که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز در سفرش به اسلام آباد با هیئت گفتگو کننده طالبان دیدار می‌کند.

افغانستان همزمان با نشست دو روزه صلح مسکو در ۱۶ دلو نیز به علت دعوت روسیه از هیئت مذاکره کننده طالبان به سازمان ملل متحد شکایت کرده اما تا هنوز مشخص نشده که سازمان ملل متحد در این زمینه چه اقدامی را روی دست خواهد گرفت.

حالا محمد داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه می‌گوید که دعوت پاکستان از هیئت طالبان تخطی از معیارهای بین‌المللی بوده و حکومت افغانستان باید از قبل برای جلوگیری از آن اقدام می‌کرد.

آرشیف، محمد داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"کشورها باید روابط بین‌المللی را مراعات کنند و یک کشوری که بدون اجازه، مخالفین مسلح کشور دیگر را دعوت می‌کند این مخالف اصول و نورم‌های بین‌المللی و حقوقی کشورها است. متأسفانه حکومت افغانستان در این مورد ناوقت اقدام کرده‌است، باید این مسایل را جدی بگیرد و یک دیپلوماسی فعال را به کار ببرد."

پاکستان از کشورهای است که در سال ۱۹۹۶ میلادی امارت اسلامی طالبان را به رسمیت شناخته بود و هنوز نیز به حمایت از گروه طالبان متهم است.

حالا دیده شود که شکایت حکومت افغانستان به سازمان ملل متحد از آنچه مداخله اسلام آباد در مسایل داخلی کابل دانسته می‌شود منجر به کدام اقدام جدی در برابر پاکستان خواهد شد یا نه.

نسیم شفق