هدف طالبان از لغو سفر هیئت‌شان به پاکستان چه بوده‌است؟

بیرق گروه طالبان

شماری از اعضای هئیت اداری ولسی جرگه به این باور استند که طالبان با بهره‌گیری از فرصت و کارگیری از هر شیوۀ تلاش می‌ورزند تا از بهر پذیرفته شدن خواست‌ها و رسیدن به اهداف‌شان، امریکا و افغانستان را زیر فشار بیاورند.

عرفان‌الله عرفان نایب منشی این جرگه روز دوشنبه «۲۹ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که طالبان بازی‌های تازه را در پیش گرفته‌اند و در پی امیتاز گیری‌های بیشتر استند.

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"طالبان حالا بیشتر از هر شیوه کار می‌گیرند برای گرفتن امیتاز بیشتر و چطور نسبت به امریکا و افغانستان و حتی همسایه‌ها در پروسه صلح دست بالا داشته باشند. به هر نیرنگِ این‌ها تلاش می‌کنند چگونه به اهداف خود برسند و افغانستان و امریکا را زیر فشار قرار دهند و کسانی‌که در فهرست سیاه قرار داشتند این‌ها شامل لیست مذاکره کردند و دوباره آنرا لغو کردند، تمام این‌ها بازی‌های است که چطور بتوانند این افراد را از لیست بیرون کنند."

بر بنیاد توافق و روابط دیپلوماتیک، هرگاه گروه و یا افراد از سوی سازمان ملل تحریم و نام‌های‌ شان در فهرست سیاه جا داده می‌شود از یک کشور ممنوع‌الخروج و ممنوع دخول به کشور دیگر می‌شوند.

به‌گفته آقای عرفان، پیش از سفر طالبان بر یک کشور دیگر، نخست سازمان ملل باید با دولت افغانستان مشوره کند.

با این همه، در نامۀ از سوی نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل به کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته شده‌است که پاکستان در پیوند به میزبانی از نماینده‌گان طالبان با حکومت افغانستان مشوره نکرده‌است.

در این نامه گفته شده ۸ تن از اعضای این گروه که نام‌‌های شان در فهرست هیئت مذاکره‌ کننده برای سفر به پاکستان درج شده در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند.

در نامۀ که از سوی نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل به کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شده نام‌های؛

  • شیر محمد عباس ستانکزی
  • ضیاءالدین مدنی
  • سلام حنفی
  • شهاب‌الدین دلاور
  • عبدالطیف منصور
  • امیر خان متقی
  • فضل محمد مظلوم
  • نورالله نوری

درج گردیده اند.

اما در نامۀ دولت افغانستان هم‌چنان گفته شده که اجازه دادن به طالبان برای سفر به اسلام‌آباد و دیدار با مقام‌های پاکستانی، به معنی به رسمیت شناختن این گروه‌ است که استقلالیت حکومت افغانستان را زیر پرسش می‌برد.

قبلاً نیز اشتراک طالبان در نشست دو روزۀ مسکو با واکنش‌های از سوی حکومت افغانستان روبه‌رو شد تا آنجا که به سازمان ملل‌متحد شکایت کرد.

با این همه، طالبان سه روز پیش در خبرنامه‌ای اعلام کردند که قرار است هیئت مذاکره کنندۀ این گروه به پاکستان سفر کند و با عمران خان، صدراعظم پاکستان نیز دیدار و گفتگوهای خواهد داشت.

اما در حالی‌که قرار بود این نشست به روز دوشنبه ۱۸ فبروری در پاکستان برگزار شود طالبان به تازه‌گی در خبرنامۀ که به رسانه‌ها ارسال شده گفته‌اند که از بهر جا داشتن نام برخی از اعضای این گروه در فهرست سیاه سازمان ملل نتوانستند به اسلام‌آباد سفر کنند و این نشست به تعویق افتاده‌است.

  • حالا پرسش مطرح می‌شود که به راستی طالبان از جا داشتن نام افراد شان در فهرست سیاه آگاه نبوده‌اند و یا هم این تلاش برای رهایی اعضای طالبان از بند و یا از فهرست سیاه سازمان ملل بوده‌است؟

در این میان انس حقانی نیز در حالی‌که در زندان به سر می‌برد، اما وی جز اعضای هئیت مذاکر کننده در این نشست گفته شده بود.

برخی از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه می‌گویند، طالبان که خود را یک طرف دخیل در سیاست می‌دانند به هیچ صورت نمی‌توانند ادعا کنند که از جا داشتن نام افراد‌ شان در فهرست سیاه سازمان ملل و یا در بند بودن انس حقانی بی‌خبر بوده و چنین ادعا برای این گروه به معنی عدم آگاهی از سیاست است.

نماینده‌گان گروهی که عملاً در میدان‌های نبرد افغانستان می‌رزمند، تا کنون سفرهای به روسیه، چین، ایران، ازبکستان، امارات و قطر داشته و با مقام‌های این کشورها دیدار و گفتگوهای داشته‌اند.

احمد سعیدی یکی از آگاهان سیاسی به این باور است که رهایی انس حقانی و حذف نام طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل‌متحد در نشست‌های قطر مطرح شده بوده‌است و از نگاه روابط بین‌المللی پاکستان و پیش از آن مسکو ارزش معیار و فیصله‌های سازمان ملل را نقض کرده‌اند و اکنون طالبان می‌گویند، اگر شامل فهرست سیاه اند چرا مقام‌های امریکایی با آنان دیدارهای داشته‌اند و این فیصله‌ها را زیر پا گذاشته اند؟

احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی

آقای سعیدی می‌گوید:

"طالبان نام‌های که در لیست سیاه استند این کار را غیر قانونی و ظالمانه می‌دانند و می‌گویند سازمان ملل و امریکا که اعضای آن‌ها را در لیست سیاه درج کرده حال با این گروه در مذاکره استند، از سوی دیگر خواستند که به حامیان خود بفهمانند که با قدرت و نیرو هستیم، از نگاه حقوقی به معنی این است که پاکستان این‌جا بر ضد ارزش‌ها و معیارهای سازمان ملل عمل می‌کند و حال فیصله‌های سازمال از سوی این کشور نقض شده‌است."

آقای سعیدی می‌گوید، این گروه هم‌اکنون در کنار پیشبرد فعالیت‌های هراس افگنانه به شدت در تلاش به دست آوردن مشروعیت سیاسی و بین‌المللی است و تأکید می‌ورزد تا هنگامی‌که جهان و حکومت‌ افغانستان در برابر هراس افگن پروری پاکستان قاطعیت اختیار نکنند صلحِ به میان نخواهد آمد و تنها بهره برداری از فرصت‌ها برای طالبان خواهد بود.

تلاش کردیم در بارۀ این دیدگاه‌ها نظر گروه طالبان را داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

گزارش: نظیفه محبوبی