عرفان: حکومت باید بزودی هیئت مذاکره کننده با طالبان را تعیین کند

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه افغانستان

هر چند مشوره‌های حکومت برای وسیع شدن تیم مذاکره کننده صلح با طالبان بیشتر از یک هفته را در بر گرفته است اما ظاهراً دیده می‌شود که در این زمینه پیشرفت لازم صورت نگرفته است.

برخی از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه افغاستان از حکومت می‌خواهند تا هر چه زودتر این تیم را معرفی و اعلان کنند.

عرفان الله عرفان منشی دوم این جرگه روز شنبه ۱۸ حوت ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت، تیم جدید مذاکره کننده باید وسیع و همه جانبه باشد که نمایندگی از همه مردم کند.

وی افزود:

"ما از حکومت می‌خواهیم که هر چه زودتر یک هیئت وسیع و همه جانبه مذاکره کننده را معرفی کند که در آن افراد با نفوذ و مورد اعتماد شامل باشند تا بتوانند در گفتگوهای رو در رو با طالبان و حکومت نمایندگی کامل از مردم کنند."

حکومت افغانستان در ماه قوس یک هیئت ۱۲ نفری مذاکره کننده با طالبان را اعلان کرد.

در این لیست یک تن از شورای علما، یکتن از شورای ملی و متباقی ۹ تن مقام‌های حکومتی اند.

اما بر اساس گزارش‌ها در این اواخر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در دیدار با مقام‌های افغان بر وسیع شدن این تیم اشاره کرده‌است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری در ۹ حوت به رادیو آزادی گفته بود که در این باره مشوره‌ها آغاز شده‌اند.

این در حالیست که دور پنجم گفتگو‌های صلح میان نماینده‌های امریکا و طالبان در قطر ادامه دارد و وارد سیزدهمین روزش شده‌است.

از سوی هم شماری از کارشناسان افغان از جمله ودیر صافی استاد پوهنتون کابل تأکید دارد که حکومت باید در معرفی هیئت جدید مذاکره کننده، افراد بی‌طرف را شامل کند.

ودیر صافی کارشناس سیاسی و استاد پوهنتون کابل

وی گفت:

"حکومت باید افرادی را شامل تیم مذاکره کننده نماید که خصلت طالبان و پاکستان برایش معلوم باشد، آنان باید فهمیده، بی طرف و وطندوست باشند، باید تحت تأثیر قرار نگیرند و چنان مهارت داشته باشند که در زمینه آغاز گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت موفق بدرخشند."

از سوی هم در این اواخر شماری از چهره‌های سیاسی با مقامات طالبان در قطر دیدن کرده‌اند.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی پیشین وزارت خارجه افغانستان و حضرت عمر زاخیلوال سفیر پیشین افغانستان در پاکستان از چهره‌های اند که در برخی نشست‌ها با طالبان حضور داشته‌اند

با این همه شماری از شهروندان کشور از حکومت می‌خواهند تا هر چه زودتر تیم مذاکره کننده را معرفی کند و در کنار آن بر گماشته شدن چهره‌های مطرح و با نفوذ تأکید دارند، زیرا در گذشته تیم مذاکره کننده قبلی با انتقاداتی به همراه بوده‌است.

نورالله شایان