محب: خلیل‌زاد با در حاشیه قراردادن حکومت به نامشروع ساختن آن تلاش کرده‌است

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

مشاور امنیت ملی افغانستان، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان را متهم کرد که با در حاشیه قرار دادن حکومت این کشور به نامشروع ساختن آن تلاش کرده‌است.

حمد الله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان ۱۴ مارچ در یک نشست خبری در مقر سفارت افغانستان در واشنگتن از طریقه اداره کردن مذاکرات با طالبان از زلمی خلیل‌زاد انتقاد کرد که فوراً با واکنش مقامات امریکایی روبه‌رو شد.

رابرت پلادینو معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا بدنبال آن به خبرنگاران در واشنگتن گفت که اظهارات محب به معنای جلوگیری از پروسه صلح است.

محب در سخنان‌اش اتهام وارد کرده است که خلیل‌زاد "اهداف و مقاصد" شخصی دارد و در گذشته هم او دو بار می خواست در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک کند.

او گفته است تصور در افغانستان و در میان افراد که در حکومت استند، این است که شاید هدف از گفتگو‌ها با طالبان، ایجاد یک حکومت موقت باشد که او (خلیل‌زاد) وایسرای آن باشد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان

در زمان حاکمیت بریتانیا در هند در آن‌زمان رئیس انتظامیه مستعمره را وایسرای خطاب می کردند.

این کلمه در جنوب آسیا به معنای منفی استفاده میشود.

آقای محب اتهام وارد که "خلیل‌زاد یا که نمیداند چگونه مذاکرات را به پیش ببرد یا احتمالا در عقب ان عوامل دیگر نهفته است."

وی گفت است که طالبان حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان نیستند و ضرورت آن نیز دیده نمیشود.

به گفته محب، طالبان با انجام مذاکرات مستقیم با امریکا برای‌شان مشروعیت می بخشند.

وی افزوده است که خلیل‌زاد در جریان مذاکرات با حاشیه راندن کابل، میخواهد حکومت افغانستان را تضعیف یا نا مشروع کند و این هرچه چیز "یقینا برای صلح" نیست.

خلیل‌زاد در جریان مذاکرات با حاشیه راندن کابل، میخواهد حکومت افغانستان را تضعیف یا نا مشروع کند و این هرچه چیز "یقینا برای صلح" نیست.

خلیلزاد در باره اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان چیزی نگفته است اما رابرت پلادینو معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که دیوید هیل، معاون وزیر خارجه امریکا در امور سیاسی به تاریخ ۱۴ مارچ محب را به دفتر‌اش خواست و برایش گفته است که سخنان وی در قبال مصالحه با طالبان را رد می کند.

وی افزوده که هیل به محب گفته است که زلمی خلیل‌زاد نماینده وزیر خارجه امریکا است و "انتقاد از سفیر خلیل‌زاد، انتقاد از وزارت خارجه امریکا" بوده و این کار منجر به ایجاد "موانع" در روابط دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنین روند صلح می شود.

پلادینو گفت هیل در سخنان‌اش افزوده است که امریکا بر نقش فعال در تامین صلح و ثبات در افغانستان متعهد است.

زلمی خلیل‌زاد تا کنون ۵ بار مذاکرات با طالبان را انجام داده است اما طالبان تا هنوز حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان نشده اند.

بیشتر در این باره: خلیل‌زاد:‌ از جمع ۴ مورد برای رسیدن به صلح روی مسوده دو مورد در قطر توافق شد

مقامات امریکایی مکرراً گفته اند که بدون مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان، به هیچ شکل موافقه صلح با طالبان را نمی پذیزد.