لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۵۰

خلیل‌زاد:‌ از جمع ۴ مورد برای رسیدن به صلح روی مسوده دو مورد در قطر توافق شد


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

۱۶ روز گفتگو میان امریکا و هیئت طالبان، بالاخره با برخی پیشرفت‌ها در دوحه پایتخت قطر پایان یافت.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان در تویتر اش نوشته که شرایط برای صلح تقویت شده و واضح است که تمامی جوانب خواهان پایان یافتن جنگ استند.

به‌گفته آقای خلیل‌زاد، گام‌های واقعی برای صلح افغانستان در این دور گفتگوها برداشته شد.

نماینده امریکا در این مورد چهار تویت گذاشته که در بخشی از آن آمده است:

"صلح به چهار مورد توافق نیاز دارد، اطمینان از مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس فراگیر و جامع."

به نوشته خلیل‌زاد آن‌ها روی تهیه مسوده دو مورد نخست یعنی اطمینان از مبارزه با تروریزم و خروج نیروها از افغانستان به توافق رسیده‌اند.

در تویت سومی زلمی خلیل‌زاد آمده که با نهایی شدن توافق در مورد تعیین جدول زمانی برای خروج نیروها و هم‌چنان مبارزه با تروریزم، طالبان و سایر افغان‌ها به شمول حکومت، مذاکرات بین‌الافغانی را روی توافق سیاسی و آتش‌بس جامع و فراگیر آغاز خواهند کرد.

نماینده امریکا برای صلح افغانستان در پیام اخیرش در تویتر نوشته که مرحله بعدی برای او، مشوره با سایر شرکا در واشنگتن خواهد بود.

به‌گفته زلمی خلیل‌زاد، او با طالبان دوباره دیدار می‌کند و هیچ مورد تا رسیدن به توافق، نهایی نشده‌است.

  • پیشرفت برای طالبان

طالبان در اعلامیۀشان تأیید کرده‌اند که با نماینده‌های امریکا در قطر، به پیشرفت‌های دست یافته اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در تویترش نوشته که در مورد خروج نیروها و این‌که افغانستان به قصد حمله علیه کشور دیگری استفاده نمی‌شود، پیشرفت‌های قابل توجه شده‌است.

بیرق گروه طالبان
بیرق گروه طالبان

به‌گفته مجاهد، در این دور بحث‌ها، آتش‌بس و گفتگو با مقام‌های حکومت افغانستان مطرح نبوده‌است.

پیش از این یک منبع نزدیک به گفتگوهای قطر به رادیو آزادی تأیید کرد که دیدارهای خلیل‌زاد و ملا برادر روز دوشنبه بیستم حوت در قطر پایان یافته بود و تیم‌های تخنیکی سه‌شنبه هم به گفتگوهای‌شان ادامه دادند.

به نقل از برخی منابع، هر دو جانب برای ادامه گفتگوها احتمالاً در اخیر ماه مارچ به تفاهم رسیده‌اند.

مقام‌های حکومت افغانستان به دنبال پایان یافتن دور پنجم گفتگوهای قطر، به صورت فوری دستیاب نشدند تا در مورد موضع حکومت به این گفتگوها، واکنش داشته باشند.

با آنکه طالبان تا اکنون هیچ آماده‌گی برای گفتگو با مقام‌های حکومت افغانستان نشان نداده‌اند، آن‌سو حملات را نیز افزایش داده‌اند.

  • افزایش حملات

این گروه که در سال‌های گذشته عملیات بهاری را تحت نام‌های گوناگون اعلام می‌کرد، امسال تا هنوز به صورت علنی از چنین عملیات خبر نداده، اما در عوض حملات را افزایش داده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، با شدت حملات طالبان، عملیات نیروهای افغان در ولایت‌های غزنی، بادغیس، بلخ، بغلان، ننگرهار، هرات و نیمروز ادامه دارد.

آرشیف، عملیات نیروهای هوایی افغانستان در ولایت فاریاب
آرشیف، عملیات نیروهای هوایی افغانستان در ولایت فاریاب

قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع شام سه‌شنبه «۲۱ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، تا هنوز آمار دقیق از تلفات نیروهای افغان ندارند زیرا در بسیاری مناطق جنگ با شدت ادامه دارد.

وی افزود:

"عملیات‌های طالبان در چندین ولایت شدت یافته است. نیروهای امنیتی ما در همان مناطق با آن‌ها درگیر استند. قطعات کماندوی ما به همان مناطق رسیده‌اند. فعالیت‌های دشمن را در بعضی جا ها خنثی کرده‌اند و در بعضی جا ها، آن‌ها از طرف شب عملیات انجام دادند که در آنجا هم دفاع صورت گرفته، ولی برای همه معلوم است که در وضعیت جنگی طبعاً به هر دو جناح تلفات وارد می‌شود."

بر اساس آنچه در سه روز گذشته گزارش داده شده، بیش از ۵۰ تن از نیروهای امنیتی در ولایت‌های بادغیس، غزنی و بغلان در نتیجه حملات طالبان مسلح کشته شده‌اند و ده‌ها تن دیگر هم زخم برداشته اند.

رسانه‎های غربی گزارش می‌دهند که طالبان به‌خاطر گفتگوهای‌شان با هیئت امریکایی در قطر، عملیات بهاری را اعلام نکرده‌اند و در عوض فشارها را بر نیروهای امنیتی افغان بیشتر ساخته اند.

اخیراً روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف به نقل از آگاهان نوشت که هشدار می‌دهند، شاید طالبان در ماه‌های آینده حملات‌شان را در افغانستان افزایش دهند تا در میدان‌های جنگ دست بالاتر داشته باشند و از آن به‌عنوان وسیله نفوذ در میز گفتگوها استفاده کنند.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG