دونالد ترمپ حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اعلامیۀ به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را امضا کرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اعلامیۀ رسمی به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را در حضور بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل امضا کرد.

ترمپ که در قصر سفید صحبت می‌کرد، گفت که کشورش این کار را باید ده‌ها سال پیش انجام می‌داد.

او پیش از امضای این اعلامیه چنین گفت:

"دولت اسرائیل کنترول بلندی‌های جولان را در سال ۱۹۶۷ به‌خاطر محافظت خود در برابر تهدید‌های خارجی در دست گرفت. امروز، عمل تجاوزگرانۀ ایران و گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه به‌شمول حزب‌الله، بلندی‌های جولان را هم‌چنان به‌عنوان یک محل باالقوه برای اجرای حملات بسیار خشونت‌آمیز علیه اسرائیل مبدل ساخته است."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

به دنبال امضای اعلامیۀ رسمی از سوی ترمپ در مورد بلندی‌های جولان بنیامین نتانیاهو گفت، این اقدام بیانگر یک روز تاریخی است.

وی افزود:

"زمانی‌که اسرائیل در جنگ‌های سال‌های ۱۹۴۹ و ۱۹۶۷ پیروز شد، ما حدود نیم قرن منتظر ماندیم تا این لحظه درین اتاق فرا برسد تا پیروزی نظامی خود را به یک پیروزی دیپلوماتیک مبدل سازیم. به همین دلیل، جناب رئیس جمهور ترمپ، تصمیم شما برای شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان بسیار تاریخی است."

صدراعظم اسرائیل افزود که این منطقه را نگه می‌دارند و هیچ‌گاه از دست‌اش نخواهند داد.

بییامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

او گفت که رئیس جمهور ترمپ با به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، اتحاد میان کشور‌های‌شان را نسبت به هر زمان دیگر قوی‌تر ساخت.

اما این اقدام ترمپ، واکنش‌های را برانگیخته‌است.

اندکی پس از اعلام او، وزارت خارجۀ سوریه کار ترمپ را حملۀ آشکار بالای استقلال و تمامیت ارضی سوریه خواند.

روسیه متحد سوریه نیز آرام ننشست و واکنش نشان داد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور اقدام ترمپ را غیر قانونی دانست و به خبرنگاران گفت که این تحول منجر به تنش‌های تازه در شرق میانه خواهد شد.

سوریه در جریان جنگ شرق میانه در سال ۱۹۷۳ تلاش ورزید تا بلندی‌های جولان را از نیروهای اسرائیلی پس بگیرد، اما حملۀ غیر منتظره‌اش عقب زده شد.

اسرائیل در سال ۱۹۸۱ اجرای قوانین‌اش را به این منطقه گسترش داد، اما جامعۀ جهانی حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت نشناخته‌است.