عمر داوودزی: پاکستان برای رفع مشکلات اقتصادی‌اش به خواست امریکا لبیک خواهد گفت

آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان (راست) حین ملاقات با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان. April 5, 2019

هفتمین بار است که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به گفته خودش "برای سرعت بخشیدن پروسه صلح افغانستان" به کشورهای منطقه و اروپا سفر می‌کند.

اولین دیدار این دور سفر آقای خلیل‌زاد دیروز یک‌شنبه با یک هیئت از مقامات وزارت خارجه پاکستان بود که ریاست آنرا آفتاب کوکر یک مقام ارشد این وزارت به دوش داشت.

رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید با وجودیکه جزئیات این نشست روشن نیست ولی در کنار بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد مواردی موجود اند که گفتگوهای دو طرف روی آن ضروری می‌باشد.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح حین صحبت در یک کنفرانس در این شورا. 25 Feb 2019

عمر داوودزی دیروز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت: "در این اواخر نشانه‌های دیده می‌شود که طالبان از امارت اسلامی نام می‌برند و خواهان آوردن آن اند. نماینده خاص امریکا در این مورد از پاکستان وضاحت می‌خواهد و دیگر این‌که از پاکستان خواسته می‌شود از نفوذش بالای طالبان استفاده بیشتر نموده تا با دولت افغانستان گرد میز مذاکره بنشینند."

به گفته آقای داوودزی پاکستان در گذشته گفته بود فرصت نشست طالبان با نماینده‌های امریکا را فراهم می‌سازد و این را هم گفته بود که طالبان اراده ایجاد امارت اسلامی را ندارند.

افغانستان و امریکا هر دو پاکستان را متهم می‌کنند چنانکه لازم است در موضوع صلح افغانستان همکاری نمی‌کند.

ولی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح می‌گوید با در نظر داشت مشکلات اقتصادی پاکستان حال این خوشبینی به میان آمده است که این‌کشور برای هموار ساختن آن صدای امریکا را بشنود.

عمر داوودزی می‌گوی: "یک تفاوت موجود است که وضعیت اقتصادی پاکستان بدتر از هر وقت دیگر است و نیاز به کمک‌های امریکا دارد. پس به نظر می‌رسد که در بدل امتیازات اقتصادی، در بخش صلح افغانستان با امریکا همکاری کند. تا حدی خوشبین استم."

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دیروز در صفحه تویترش نوشته بود که کشورش همه جوانب را تشویق می‌کند از فرصت به میان آمده استفاده نموده و برای این جنگ نقطه پایان را بگذارند.

به گفته مقامات پاکستانی اسلام آباد نقشش را برای ایجاد ثبات در افغانستان بازی خواهد کرد.

قرار است زلمی خلیل‌زاد در این سفرش به هدف سرعت بخشیدن پروسه صلح به افغانستان، بلجیم، جرمنی، قطر و امارات متحده عربی نیز سفر کند. در اعلامیه روز شنبه سفارت امریکا در کابل آمده بود که قرار است آقای خلیل‌زاد در سفرش به کابل با مقامات حکومتی و شماری دیگر از افغان‌ها روی تلاش‌های صلح مشوره‌های کند. آقای خلیل‌زاد خودش به روز شنبه در صفحه تویترش نوشته بود در این سفر روی همآهنگ سازی تلاش‌های ملی، منطقوی و جهانی برای صلح افغانستان تمرکز خواهد کرد.