رهایی زندانیان طالب نزدیک شدن به آغاز گفتگوهای صلح یا تلاش برای کمپاین انتخاباتی؟

آرشیف، رهایی مخالفین مسلح حکومت افغانستان از زندان پلچرخی کابل. January 11, 2018

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت با اشاره به رهایی صدها تن از زندانیان طالبان به فرمان رئیس جمهور اشرف غنی را تلویحاً کمپاین انتخاباتی می‌خواند.

وی می‌گوید: "اقدامات اخیر که صورت گرفته از جمله رهایی محبوسین طالبان حسن نیت است؛ اما اگر این نوع اقدامات شکل کمپاینی بگیرد و به کمپاین‌های انتخاباتی مرتبط شناخته شود باز تأثیر خود را از دست می‌دهد، اراده ما این نیست که هزاران نفر به گونه عمری در زندان باشند و یا جنگ ادامه یابد و اما چون زمان به انتخابات نزدیک تر می‌شود، خصوصاً در زمینه صلح، صلح به یک نفر تعلق ندارد و یک نفر هم قهرمان صلح شده نمی‌تواند."

آقای عبدالله روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران گفت که خدمت رسانی برای شهروندان به ویژه در زمینه صلح مسئولیت دولت است و باید از خواست‌های مردم نمایندگی ثابت صورت گیرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین صحبت در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل. June 12 2018

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در نشست پیشتر شورای وزیران با اشاره به این‌که نباید از امکانات دولت برای کمپاین‌های انتخاباتی بهره وری شود برخی از گزینش‌های اخیر را سیاسی خوانده بود.

وی تأکید کرده بود که با در نظرداشت فضای انتخاباتی، نگرانی‌های نامزدان باید جدی گرفته شود.

آقای عبدالله هر چند به گونه مشخص نگفت که منظور او از کمپاین‌های انتخاباتی از سوی کدام نامزد است و اما پیش از این برخی از اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفته بودند که رئیس جمهور با بهره برداری پروژه‌های نیمه کاره سال‌های گذشته در برخی ولایات، برای خودش کمپاین می‌کند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌گردد که رئیس جمهور غنی هفته گذشته فرمان رهایی نزدیک به ۹۰۰ زندانی طالب را از زندان‌های کشور صادر کرده و بر بنیاد این فرمان، تاکنون ۵۰۰ زندانی طالب از زندان‌های این کشور رها شده‌اند.

با این همه، سخنگویان ریاست جمهوری در این باره حاضر نشدند با ما گفتگو کنند.

در این میان، یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، نگران آن استند که تجربه انتخابات سال ۲۰۱۴ در انتخابات پیشرو نیز تکرار گردد.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی گفت: "بعضی از مخالفان سیاسی حکومت در سال ۲۰۱۴ اشاره داشتند که در آن زمان بعضی پروتوکل‌های میان طالبان و برخی از نامزدان صورت گرفته که آن‌ها در مناطق‌شان فرصت رأی‌دهی را فراهم می‌سازند و یا در انتخابات مداخله نمی‌کنند امروز دقیقاً اشاره که از سوی بعضی نامزدان صورت می‌گیرد نگرانی از تکرار تجربه ۲۰۱۴ است، متأسفانه که همان تقوی که از فعالیت‌های غیرقانونی جلوگیری کند کمتر دیده شده‌است."

آقای رشید می‌گوید، در برخی موارد فضای کمپاینی از سوی برخی از نامزدان محسوس بوده است اما از نامزد مشخصی نام نمی‌برد.

در این میان، نذیر احمدزی معاون پیشین ولسی جرگه و یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهور می‌گوید که این تلاش‌های آقای غنی برای رسیدن به صلح بوده است نه کمپاین انتخاباتی.

وی افزود: "هر آن اقدامی‌که ما را به صلح برساند از آن استقبال می‌کنیم، شما می‌بینید که زندان‌ها پُر شده‌اند دوم این‌که یک اعتماد میان دو طرف درگیر جنگ وجود ندارد، برای ایجاد اعتماد یک اقدام باید شود، این یک اقدام نیک است و مردم در این زمینه ملاحظه ندارند و سخنانی که اعتماد مردم را در پیوند به انتخابات از میان ببرد نباید در میان دو رهبر مطرح گردد."

به گفته احمدزی مردم از تلاش‌هایی که سبب تحقق صلح شود استقبال می‌کنند و با چنین سخنان نباید باور مردم نسبت به انتخابات را از میان بُرد.