بریتانیا ۱۷۰ میلیون پوند با افغانستان کمک می‌کند

ترزا می صدراعظم بریتانیا حین صحبت با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در لندن. June 17 2019

بریتانیا بستۀ کمکی تازۀ ۱۷۰ میلیون پوندی را با افغانستان اعلام کرد.

هدف از این کمک معادل ۲۱۵ میلیون دالر که در پنج سال انجام خواهد شد، رساندن غذا، آب و دوا برای مردم افغانستان است.

این کمک پس از دیدار دیروز دوشنبه محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با ترزا می صدراعظم بریتانیا و دیگر مقام‌های این کشور اعلام شد.

روری ستیوارت وزیر انکشاف بین‌المللی بریتانیا پس از دیدار با آقای غنی گفت: "به کمک بشری در افغانستان شدیداً نیاز است."

او افزود، جنگ و خشک‌سالی میلیون‌ها تن را دچار گرسنگی ساخته است و این افراد به شدت به کمک طبی نیاز دارند.

به‌گفتۀ ستیوارت، بریتانیا به این وضعیت با فراهم‌آوری غذا، آب، مراقبت‌های صحی اساسی به شمول واکسین‌های بیماری پولیو رسیده‌گی می‌کند.

صمیم عارف، معاون سخنگوی ریاست جمهوری که محمد اشرف غنی را در سفرش به بریتانیا همراهی می‌کند، دیشب به رادیو آزادی گفت، آقای غنی با بانو می در کنار کمک‌های بشری روی مسائل دیگر نیز صحبت کرد.

وی افزود: "روی کمک بریتانیا با نهاد‌های انتخابات افغانستان برای نظارت از روند انتخابات این کشور، تداوم کمک بریتانیا با نظامیان افغان، همکاری بریتانیا با افغانستان در بخش اتصال منطقه‌ای و این‌که بریتانیا بتواند با استفاده از نفوذ ‌اش در سطح منطقه و جهان در جهت ایجاد اجماع منطقه‌ای در بخش صلح افغانستان کمک کند و برخی مسایل دیگر صحبت شد."

آقای غنی حدود ۱۰ روز بعد به پاکستان می‎رود، کشوری که با بریتانیا روابط نزدیک دارد.

شماری از آگاهان به این باور اند که هدف رئیس جمهور غنی از سفر به بریتانیا آنست تا از رهبران این کشور بخواهد که با استفاده از نفوذ شان، پاکستان را به ایفای نقش مؤثر در پروسۀ صلح افغانستان تشویق کنند.

بریتانیا در حالی از بستۀ کمکی با افغانستان دوشنبه خبر داد که خشک‌سالی سال گذشته اقتصاد مردم افغانستان را به شدت متأثر ساخته است.

شماری از فامیل‌هایی که در اثر خشکسالی از ولایات بادغیس، غور و فاریاب به هرات بی‌جا شده‌اند.

خشک‌سالی از عوامل بی‌جا شدن صدها هزار تن در بخش‌های گوناگون افغانستان خوانده می‌شود.

سحر، یکی از این بی‌جا شده‌ها که پدر و مادرش را از دست داده و با کاکایش در کابل زنده‌گی می‌کند، اخیراً به رادیو آزادی گفت که بعضی اوقات گرسنه خوابیده است.

سحر می‌گوید: "کاکای من کودکان زیاد دارد. به من نان نمی‌رسد."

خان، جوانی است که نان‌آور خانوادۀ ۱۵ نفری‌اش است.

او به رادیو آزادی گفت، بنابر خشک‌سالی به کابل بی‌جا شده‌اند، اما در کابل هم وضعیت خوب نیست.

وی می‌گوید: "رسیده‌گی به خانواده از توان من بالاست. من ۱۰۰ یا ۲۰۰ افغانی اگر به دست بیآورم، بالای خانواده مصرف می‌کنم، اما این کافی نیست و تعدادی از اعضای خانواده گرسنه می‌خوابند. شب‌ها گرسنه خوابیده‌اند."

وزارت انکشاف بین‌المللی بریتانیا گفته است، شمار افغان‌هایی که به کمک‌های بشری نیاز دارند، سیزده و نیم میلیون تن تخمین زده شده‌است.