دور تازۀ گفتگوی صلح در قطر با "حس امیدواری و توقع واقعی"

هیئت امریکایی حین صحبت با نماینده‌های گروه طالبان مسلح در قطر. March 12, 2019

هفتمین دور گفتگوها میان ایالات متحده و طالبان برای پایان بخشیدن به جنگ تقریباً ۱۸ ساله در افغانستان در شهر دوحۀ قطر کلیدی عنوان شده است.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در رأس هیئت امریکایی قرار دارد و ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر طالبان در دوحه رهبری هیئت طالبان را به عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های امریکایی و طالبان پیش از آغاز گفتگوها به روز شنبه، ۲۹ جون، گفته اند که در تلاش نهایی کردن دو تا مسئلۀ کلیدی هستند: تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و تضمین از جانب طالبان که از خاک افغانستان علیۀ ایالات متحده و متحدانش استفاده نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های ارشد امریکایی گفته است که، لحظۀ سرنوشت سازی در راه است و این‌که،"حس امیدواری و توقع واقعی" در هر دو طرف وجود دارد.

این مقام امریکایی به دلیل آنکه گفته اجازۀ صحبت کردن با رسانه‌ها را نداشته از گرفتن نامش خودداری کرده‌است.

اما وحید مژده تحلیلگر مسائل سیاسی به این باور است که، نمی‌توان انتظار داشت که نتیجۀ نهایی به زودی مشخص شود.

او افزود: "آنچی که باقی می‌ماند، جزئیات مسئله است. یعنی وقتی که نیروها، حاضر به خروج هستند، مسئلۀ جنگ چی می‌شود. آیا طالبان آتش‌بس می‌کنند یا هم‌چنین به جنگ ادامه می‌دهند. البته که، این خودش جای سؤال دارد. انتظار این نمی‌رود که در یک زمان کوتاه یعنی در یکی دو روز نتایج مشخص شود. بدون شک این مذاکرات نیز طولانی خواهد بود."

در کنار خروج نیروهای امریکایی و ضمانت‌ها در کار مبارزه با تروریزم از جانب طالبان، آتش‌بس فراگیر و گفتگوی بین افغان‌ها هم از مسائل کلیدی مورد بحث بوده‌اند.

اما، همین روز شنبه ۲۹ جون، ریاست جمهوری گفت، عبدالسلام رحیمی رئیس پیشین دفتر رئیس جمهور غنی به عنوان وزیر دولت در امور صلح گماشته شده‌است.

  • آیا این دروازۀ گفتگوی بین حکومت افغانستان و طالبان را می‌گشاید؟

پاسخ مژده این است: "‌این مقرری روی تصمیم طالبان در مورد گفتگو با حکومت افغانستان هیچ تأثیری ندارد. چونکه، طالبان بیشتر تمایل دارند تا با آنانی که نمایندگان گروه‌های قومی هستند مذاکره کنند، نه با کسانی که، از خارج آمده اند یا کسانی که، پشتوانۀ مردمی ندارند و حزب سیاسی هم از آنان حمایت نمی‌کند."

تلاش‌های روان صلح از افزایش تحرکات طالبان نکاسته است. تقریباً همزمان با آغاز دور تازۀ گفتگوها در قطر، طالبان گفتند در یک حمله تهاجمی در ولسوالی نهرین بغلان ۲۸ پولیس را کشته اند.

شماری از نیروهای خیزش که در حمله طالبان مسلح در ولسوالی نهرین بغلان زخمی شدند جهت مداوا به شفاخانه مرکزی بغلان منتقل شده‌اند. June 29 2019

اما، فضل الدین مرادی ولسوال نهرین گفته است که، در حملۀ اوائل صبح شنبه، ۲۴ نیروی خیزش مردمی کشته و نُه تن دیگر‌ شان زخمی شدند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است که این رویداد هیچ ربطی به گفتگوهای صلح ندارد. اما برخی از تحلیلگران به این باور اند که شورشیان می‌کوشند در گفتگوها دست بالا داشته باشند.

هفتمین دور گفتگوها در قطر در میان افزایش امیدواری به برقراری صلح در افغانستان جریان دارد. مایک پومپئو وزیر خارجۀ امریکا هفته گذشته در کابل به خبرنگاران گفت که، امیدوار است پیش از اول ماه سپتمبر به یک توافق صلح با طالبان دست یافته شود.

دیدار عمران خان صدراعظم پاکستان (راست) با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در اسلام آباد. June 27, 2019

دو روز پیش از آغاز این دور گفتگوها، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به اسلام آباد رفت. به اساس گزارش‌ها، یکی از اهداف این سفر کمک جستن از پاکستان برای آوردن طالبان به میز مذاکرۀ صلح با حکومت افغانستان بود.

اسلام آباد گفتگوهای روان میان واشنگتن و طالبان را تسهیل کرده‌است. اما، طالبان تاکنون به درخواست‌های مکرر برای برقراری آتش‌بس و نیز گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان پاسخ منفی داده‌اند.