لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

تأکید ناتو روی اهمیت آغاز هرچه زودتر گفتگوهای صلح بین‌الافغانی


ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو هنگام ملاقات دیروز خود با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در مقر این پیمان در بروکسل روی آغاز هرچه زودتر گفتگوی بین‌الافغانی به ارتباط صلح افغانستان تأکید کرده‌است.

اعلامیه ناتو گفت که منشی عمومی این پیمان در این ملاقات گفته‌است که همه کشورهای منطقه باید برای صلح در افغانستان نقش مثبت بازی کنند چون امنیت و ثبات در افغانستان به نفع همۀ منطقه است.

در این میان سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که آن‌ها آرزومند اند که در دور هفتم گفتگو با مقامات امریکایی جدول زمانی خروج قوای امریکا از افغانستان اعلان شود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

قرار است این گفتگوها میان طالبان و مقامات امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص این کشور برای امور صلح افغانستان روز شنبه آینده در دوحه آغاز شود.

زلمی خلیل‌زاد در بارۀ این دور گفتگوها در یک پیام خود در تویتر نوشته‌است که با در نظرداشت بازدیدهای وی از افغانستان و قطر همۀ اطراف آرزومند پیشرفت سریع‌تر در مذاکرات اند.

سهیل شاهین نیز به رادیو آزادی گفت که جدول زمانی خروج قوای امریکا از افغانستان و تضمین این‌که از خاک این کشور علیه هیچ کدام کشوری استفاده نخواهد شد، دو مسئله عمده در اجندای این دور گفتگوها می‌باشند.

آقای شاهین می‌افزاید که گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس در دورهای بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آما زلمی خلیل‌زداد قبلاً گفته‌است، امریکا صرف برای خارج ساختن نیروهای خود از افغانستان گفتگو نمی‌کند، بلکه در صدد یک توافق صلح همه‌جانبه است.

او در پیام تویتر روز سه شنبه گذشته خود یکبار دیگر تأکید کرد که اگر روی همه مسائل توافق صورت نگیرد روی هیچ یکی آن‌ها توافق صورت نخواهد گرفت.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان

خروج قوای خارجی از افغانستان، عدم استفاده از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر، آتش‌بس و گفتگوی مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان از آغاز مسائل عمدۀ مطرح در این مذاکرات بوده‌است.

در این میان، وزیران دفاع ناتو، دو روز قبل از آغاز دور هفتم گفتگوهای امریکا و طالبان در دوحه در گردهمایی خود در بروکسل در بارۀ افغانستان گفتگو می‌کنند.

نیکولاس کی نماینده ملکی ناتو در افغانستان در یک پیام خود در تویتر نوشته‌است که در این نشست وزیران دفاع کشورهای مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان معلومات در بارۀ این کشور شریک ساخته خواهد شد.

او افزود که اتحاد جامعه جهانی و تعهد نیرومند، با افغان‌ها کمک می‌کند که در این فرصت تاریخی به صلح دسترسی پیدا کنند.

با این‌که طالبان شش دور گفتگو با مقامات امریکایی انجام داده‌اند، ولی هنوز از گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG