قطر نشست بین‌الافغانی دوحه را "کامیابی بزرگ" می‌خواند

شماری از نماینده‌گان طالبان حین داخل شدن به تالار و اشتراک در نشست بین‌الافغانی دوحه

قطر نشست بین‌الافغانی اخیر در شهر دوحه را "کامیابی بزرگ" خوانده است.

مطلق بن ماجد القحطانی نماینده خاص وزارت خارجه قطر در امور مبارزه با تروریزم و حل منازعات با نشر یک اعلامیه امروز گفت، از اینکه در پایان نشست بین‌الافغانی قعطنامه مشترک نشر شد، خرسند اند.

در نشست بین‌الافغانی که به روزهای یکشنبه و دوشنبه به میزبانی مشترک قطر و جرمنی برگزار شد، حدود ۷۰ تن به شمول سیاسیون افغان، فعالان جامعه مدنی، زنان و نماینده‌های طالبان اشتراک کردند.

تضمین امنیت تمامی مؤسسات عام‌المنفعه، جان و مال غیر نظامیان، تلاش برای رساندن تلفات ملکی به صفر و ادامۀ گفتگوهای صلح از مسایلی است که اشتراک کننده‌های این نشست رویش توافق کرده‌ اند.

زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان که دور هفتم گفتگو های صلح با نماینده‌های طالبان را پیش می‌برد نیز نشست بین‌الافغانی قطر را یک گام مثبت در روند صلح افغانستان خوانده است.

او دیشب در پیام تویترش ابراز امیدواری کرد که نشست بین‌الافغانی گامی باشد برای خاتمه جنگ ۴۰ ساله افغانستان.

دور هفتم گفتگو ها که دو هفته پیش میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر آغاز شد، امروز پس از یک وقفه دو روزه از سرگرفته شده است.گروه طالبان با وصف اینکه هفت دور گفتگو ها را با هیئت امریکایی انجام داده و تا کنون سه بار در نشست بین‌الافغانی اشتراک کرده، تحرکات‌اش را اخیراٌ در نقاط مختلف افغانستان تشدید بخشیده است.