دفتر طالبان در دوحه: طالبان با کلینیک‌های کمیته سویدن در میدان وردک مشکل ندارند

دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر

گرچه سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، از جانب این گروه کدام مشکل برای کلینیک‌های صحی کمیته سویدن در ولایت میدان وردک وجود ندارد، اما به گفته این کمیته، کلینیک‌های صحی مربوط آن‌ها تا شام دیروز چهارشنبه ۲۶ سرطان نیز مسدود بوده‌اند.

سهیل شاهین دیروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، از جانب طالبان کدام مشکل متوجه این کلینیک‌ها نیست.

اما داکتر خالد فهیم مسئول برنامه‌های کمیته سویدن شام گذشته به رادیو آزادی گفت، کلینیک‌های صحی این کمیته تا شام دیروز مسدود بوده‌اند:
"طبق معلوماتی که تا عصر، ما از دفتر ساحوی کمیتۀ سویدن در میدان وردک داشتیم، این ۴۲ کلینیک هیچ‌گونه فعالیت نداشتند. صدمه‌ای که وارد می‌شود به مریضان مردم ولایت میدان وردک است، بطور اوسط حدود ۵۷۰۰ مریض نیازمند به خدمات صحی از این خدمات محروم شده‌اند."

به گفته آقای فهیم، در حال حاضر بیش از ۳۵۰ کارمند صحی کمیته سویدن خدمات صحی را برای مردم ولایت میدان وردک ارائه نمی‌کنند.

مسئول برنامه‌های کمیتۀ سویدن ابراز امیدواری کرده است که طالبان مسلح به فعالیت کلینیک‌های صحی این کمیته در ولایت میدان وردک دوباره اجازه دهند.

داکتر حین معاینۀ یک طفل در یکی از کلینیک‌های صحی

چهل دو کلینیک کمیته سویدن که در ولسوالی‌های مختلف ولایت میدان وردک فعالیت داشتند، چند روز بعد از آن مسدود شدند که بتاریخ ۱۸ سرطان در ولسوالی دایمیرداد بر یک کلینیک حمله شد.

مقامات افغان می‌گویند، در این حمله چهار تن به شمول یک مسئول صحی طالبان کشته شدند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر یا "هیومن رایتس واچ" جمعه گذشته (۲۱ سرطان) نیروهای کماندوی افغان را به کشتن چهار فرد ملکی در این حمله متهم کرد و از حکومت افغانستان خواست، فوراً در مورد این حمله تحقیق کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت، این کلینیک‌ها را به خاطر آن مسدود کرده‌اند که اداره حمایت کننده از آن‌ها، چرا در برابر عملیات نیروهای خارجی و افغان بر کلینیک ولسوالی دایمیرداد عکس العمل نشان نداده‌است.

مسدود شدن کلینیک‌های صحی کمیتۀ سویدن در ولایت میدان وردک مشکلات جدی را برای باشندگان این ولایت به وجود آورده است و هزاران تن از دسترسی به خدمات صحی محروم شده‌اند.