لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

کمیتۀ سویدن: بستن ۴۲ کلینیک از سوی طالبان در میدان وردک نقض آشکار حقوق بشر است


شفاخانه میدان شهر
شفاخانه میدان شهر

با بسته شدن ۴۲ کلینیک صحی از سوی طالبان در ولایت میدان وردک روزانه نزدیک به شش هزار مراجعه کننده از خدمات صحی بی‌بهره شدند.

کمیته سویدن در افغانستان می‌گوید که طالبان به گونه مستقیم از آنان خواسته است تا آن مراکز خدمات صحی که این کمیته به آنان کمک می‌کند، بسته شوند.

مسئولان این کمیته این کار را نقض آشکار حقوق بشر و قانون جهانی بشر گفته اند و از تمام طرف‌های درگیر خواسته اند که از چنین فعالیت‌هایی که زنده‌گی غیر نظامیان را قصداً در خطر می‌اندازد، دست بردارند.

خالد فهیم، مسئول برنامه‌های این کمیته در افغانستان به روز چهارشنبه «۲۶ سرطان ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی گفت: "ضرر این گونه اعمال مستقیماً به مردم افغانستان می‌رسد، به ویژه زنان و اطفال که از خدمات صحی این کلینیک‌ها در ولایت میدان وردک مستفید می‌شدند.

در همین حال حکمت‌الله درانی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت میدان وردک در صحبت با رادیو آزادی تأیید می‌کند که طالبان مسلح مسئولین کلینیک‌های صحی را در تماس تیلیفونی تهدید کرده‌اند.

طالبان پس از آن اقدام به این کار کردند که هفتۀ گذشته در یک عملیات نیروهای دولتی بر یک کلینیک در تنگی سیدان چهار تن به شمول دو کارمند این کلینیک کشته شدند و به‌گفته مسئولان کمیته سویدن نیروهای امنیتی آمر کلنییک را نیز با خود بردند.

اما این که کارمندان این کلینیک رابطه‌ای با طالبان داشته اند یا خیر تا کنون معلوم نیست.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرده‌‌است که این کلینیک‌ها را آنان بسته‌اند.

برخی جنگجویان طالبان در میدان وردک
برخی جنگجویان طالبان در میدان وردک

از سوی هم شریف‌الله هوتک یک عضو شورای ولایتی وردک در صحبت با رادیو آزادی گفت که مردم از این بابت سخت با مشکلات روبه‌رو شده‌اند.

آقای هوتک می‌افزاید: "مردم با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند، وضعیت اقتصادی آن‌ها هم طوری نیست که در شفاخانه‌های شخصی مراجعه کنند و از سوی هم این شفاخانه‌ها معیاری نیست."

مسئولان کمیته سویدن در افغانستان می‌گویند که برای گشایش دوبارۀ این کلینیک‌ها با تمام طرف‌ها به شمول رهبران طالبان به تماس هستند.

بر بنیاد گفته‌های مسئولان کمیته سویدن در افغانستان در مجموع ۷۷ کلینیک در نه ولسوالی ولایت میدان وردک فعالیت داشتند که اکنون با بسته شدن ۴۲ مرکز صحی بر چالش‌های مردم افزوده شده‌است.

XS
SM
MD
LG