وزارت داخله: برای نامزدان انتخابات و معاونین شان موترهای زره توزیع شده‌است

۱۸ نامزد انتخابات ولسی جرگه افغانستان

کمتر از یک روز به آغاز کارزارهای انتخاباتی مانده است و قرار است ۱۸ نامزد انتخابات با آغاز مبارزات انتخاباتی‌شان بالای کرسی ریاست جمهوری با هم رقابت کنند.

اما آن چه مهم است چگونه‌گی تأمین امنیت جان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است.

بر بنیاد بند ششم ماده شصت و یکم قانون اساسی افغانستان اگر هر یکی از این نامزدان در جریان دور اول یا دوم رأی‌گیری و یا بعد از انتخابات و قبل از اعلام نتایج وفات می‌کند، انتخابات مجدد باید برگزار شود.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، برای تأمین امنیت هر نامزد و دو معاونین شان، سه سه موتر ضد گلوله توزیع شده‌است.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت روز شنبه ۵ اسد ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت، در کنار توزیع این موترها، تدابیر جداگانه امنیتی نیز اتخاذ شده‌است.

نصرت رحیمی سخنگوی

وی افزود: "ما برای‌شان موتر توزیع کرده‌ایم، برای هر کاندید یک لند کروزر زرهی و یک هایلکس توزیع شده البته این برای معاونین‌شان نیز صدق می‌کند، هم‌چنان ۹۰۰ محافظ برای کاندیداها تؤظیف شده‌است."

اما برخی از نامزدان از تسلیم شدن موتر‌های ضد گلوله تا حال خودداری کرده‌اند.

شهاب حکیمی می‌گوید، موتر‌های ضد مرمی با یک شرکت قرار داد شده که رانندگان آن از فلتر نهادهای استخباراتی نگذشته اند.

اما وزارت امور داخله این گفته‌ها را نادرست خوانده می‌گوید که تمام این رانندگان از ذره بین نهادهای کشفی و استخباراتی گذشته اند.

با این حال آقای حکیمی رسیدن محافظان امنیتی و برخی تدابیر دیگر را تأیید می‌کند: " تا امروز مکمل چیزی را نگرفته‌ایم، اما شروع کرده‌اند که تا حال پانزده سرباز را روان کردند، می‌گویند که بیست نفر دیگر هم می‌رسد، و دیگر این‌که اطراف خانه ما را از لحاط استحکامات امنیتی تدابیر گرفتند."

در این میان هستند برخی نامزدان دیگر که نمی‌خواهند محافظان امنیتی وزارت داخله آنان را تأمین امنیت کنند.

حکیم تورسن می‌گوید، پیشنهاد تیم انتخاباتی او این بوده که افراد را که او معرفی می‌کند باید به عنوان محافظ برای‌شان امکانات داده شود.

تورسن اما موتر‌های ضد گلوله را به دست آورده‌است.

وی گفت: "موتر صرف دو عراده تا حال برای ما داده شده و بقیه‌اش هم وعده شده‌است که شاید امروز یا فردا برای ما بدهند."

کارزار‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است به روز ششم ماه اسد آغاز شود.

پیش از این برخی تیم‌های انتخاباتی ابراز نگرانی کرده‌اند که به علت نبود امنیت نمی‌توانند تا در تمام مناطق افغانستان برنامه‌های‌شان را به مردم ارائه کنند.

اما وزارت داخله نسبت به تأمین امنیت کارزار‌های انتخاباتی اطمینان داده‌است.

در همین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» نیز به تأمین امنیت جان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تأکید می‌کند.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان

یوسف رشید رئیس این بنیاد گفت: "پیش از مرحله رأی‌دهی اگر قتل صورت می‌گیرد چون انتخابات هنوز برگزار نشده بسیار جدی نیست، اما در روز رأی‌دهی و پس از آن این مسئله جدی می‌شود و تمام مسایل باید از سر شروع شود."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در ششم ماه میزان برگزار شود.

نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند، حکومت باید امنیت آنرا جدی بگیرد چون به باور آنان امنیت در حال حاضر جدی‌ترین چالش در برابر روند برگزاری انتخابات است.