تخصیص ۵۰۰ میلیون دالر توسط صندوق بین‌المللی پول برای فقیرترین کشورهای جهان

مقر صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) می‌گوید که ۵۰۰ میلیون دالر امریکایی را برای اولین دسته از کشورها؛ یعنی فقیر‌ترین کشورهای جهان تصویب کرده تا آن‌ها بتوانند منابع مالی بیشتر را برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا اختصاص دهند.

آژانس خبری اسوشیتد پرس از قول کریستالینا جورجیوا مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول گزارش داده که گفته است، در مرحلۀ نخست این پول برای اولین دستۀ کشورها، ۱۹ کشور افریقایی، افغانستان، هائیتی، نیپال، جزایر سلیمان، تاجکستان و یمن اختصاص داده شده‌است.

بر اساس گزارش آژانس خبری رویترز، جورجیوا همچنان گفته است که این کمک مالی به فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورها در جریان شش ماه آینده زمینه آن را مساعد می‌کند تا آن‌ها منابع مالی‌شان را در بخش‌های کمک اساسی طبی و سایر اقدامات امدادی متمرکز کنند.

کریستالینا جورجیوا

به‌گفته خانم جورجیوا بودجۀ قرضه برای مهار کردن و رفع فاجعۀ در حال حاضر ۵۰۰ میلیون دالر منابع مالی در اختیار دارد، همچنان بریتانیا ۱۸۵ میلیون دالر، جاپان ۱۰۰ میلیون دالر و مبالغی ذکر ناشده هم چین، هالند و سایر کشورها، تعهدات جدید را با این صندوق کرده‌اند.

بر اساس گزارش آژانس خبری رویترز، صندوق بین‌المللی پول تلاش می‌کند تا مبلغ موجود برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا (کووید-۱۹) را به ۱.۴ میلیارد دالر برساند.

این نهاد بین‌المللی در ماه مارچ تغییراتی را در بودجۀ قرضۀ برای مهار و رفع فاجعۀ تصویب كرد. این اقدام اجازه می‌دهد که فقیرترین کشورها از پرداخت قروض‌شان برای دو سال معاف شوند، زیرا این کشورها، در حال حاضر، درگیر مبارزه با همه‌گیری بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا هستند.

به اساس آمار صفحۀ انترنتی ورلدومیترز، تعداد مبتلایان ویروس کرونا در سطح جهان تا اکنون به بیش از ۱.۹ میلیون تن رسیده‌است.

به اساس آمار، تا کنون بیش از ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر جان داده و نزدیک به ۴۵۹ هزار تن دیگر شفا یافته‌اند.