خلیل‌زاد و اسکات میلر برای ادامه گفت‌وگوهای صلح با جنرال باجوا دیدار کردند

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در دیدارش با جنرال جاوید قمر باجوا لوی درستیز اردوی پاکستان در اسلام‌آباد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع با جنرال جاوید قمر باجوا لوی درستیز اردوی پاکستان در اسلام‌آباد ملاقات کرد.

مقام‌های اردوی پاکستان یک بار دیگر از تلاش‌های ایالات متحده در باره صلح افغانستان حمایت خود را اعلام کردند.

آنها تعهد شان‌را تکرار نمودند که اسلام‌آباد به تلاش‌های خود برای حل سیاسی بحران افغانستان ادامه می‌دهد.

سفارت ایالات متحده در اسلام‌آباد در اعلامیه گفته که جنرال قمر باجوا این تعهد را هنگام دیدارش با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا و جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان تجدید کرد.

جنرال قمر جاوېد باجوه

هم‌زمان با این، قرار است امروز (چهارشنبه ۲۷) نشستی وزرای دفاع کشورهای عضوی سازمان نظامی ناتو در بروکسل برگزار شود.

وزرای دفاع ناتو، در نشست امروز شان در کنار بررسی راه‌های کمک ناتو به کشورهای عضو این سازمان که در حال مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا اند، در مورد روند صلح افغانستان نیز گفتگو می‌کنند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو پیش از این اجلاس دیروز (سه شنبه ۲۶ حمل) در باره آتش‌بس و کاهش خشونت در افغانستان تاکید کرد. آقای ستولتنبرگ گفت: "ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم كه به وعده خود در ارتباط به کاهش خشونت کاملاً پایبند بمانند و تمام تلاش خود را برای اجرای توافق‌نامه و آغاز مذاكرات بین افغان‌ها به خرچ دهند. بنابراین من هم ازدیدار فرمانده ارشد ما - فرمانده ناتو در افغانستان با طالبان استقبال می‌كنم. سفیر خلیل‌زاد، نماینده ایالات متحده نیز در تماس نزدیک با [طالبان] است و تلاش می‌کند که روند صلح را تسهیل بخشد. این تنها راه رسیدن به حل صلح‌آمیز مذاکره در افغانستان است."

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

خلیل‌زاد و جنرال میلر، یک روز پیش از این با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر گفتگو کردند.

سهیل شاهین سخنگوی دفترسیاسی طالبان در دوحه قطر به روز دوشنبه در حساب توییترش نوشت که هیئت طالبان با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان در مورد مسایلی چون "تخطی‌ها" از موافقت‌نامۀ ایالات متحده و طالبان بحث کرده اند.

بر اساسی موافقت‌نامه ۲۹ ماه فبروری میان ایالات متحده و طالبان در قطر، باید حکومت افغانستان ۵ هزار زندانی طالب و طالبان نزدیک به ۱ هزار زندانی حکومت را رها می‌کردند.

اما تا کنون ۳ ضد زندانی طالبان از محابس حکومت و ۲۰ نظامی افغان اسیر طالبان از بند رها شدند.

اما تادین خان قوماندان امنیه قندهار می‌گوید، این ۲۰ تن را که طالبان رها کرده اند، همه غیرنظامیان اند.