واکنش‌های جهانی به تصمیم دونالد ترمپ در مورد سازمان صحی جهان

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

رهبران جهان در برابر تصمیم اخیر رئیس جمهور امریکا که تمویل 'ډبلیو اېچ او' (سازمان صحی جهان) را تعلیق کرد، با سرعت واکنش نشان دادند.

در حالی‌که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تا روز چهارشنبه از دو میلیون نفر تجاوز کرد، کشورهای اروپایی، روسیه، چین، ملل‌متحد و کارشناسان از مناطق مختلف جهان از تعلیق کمک ۵۰۰ میلیون دالر به سازمان صحی جهان در این شرایط بحرانی، سخت انتقاد کرده آن را محکوم کردند.

هایکو ماس، وزیر خارجۀ جرمنی در تویت روز چهارشنبه خود نوشت: "ملامت کردن دیگران فایده نمی‌کند و یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها این است که ملل‌متحد و اولتر از همه سازمان صحی جهان که کمتر تمویل شده در انکشاف آزمایشات و واکسین‌ها تقویت شوند."

رئیس جمهور امریکا روز سه شنبه سازمان صحی جهان را به "سوء مدیریت " انتشار ویروس کرونا متهم کرده گفت که این سازمان در وظیفۀ اساسی خود ناکام شد و باید پاسخگو قرار داده شود.

امریکا که بزرگ‌ترین کمک کنندۀ سازمان صحی جهان محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۹ چهارصد میلیون دالر به این سازمان پرداخته که ۱۵ فیصد بودجۀ آنرا تشکیل می‌دهد.

داکتر پاتریک هاریس رئیس انجمن طبی امریکا این اقدام رئیس جمهور ترمپ را "یک گام خطرناک به استقامت نادرست" خواند.

او گفت که این تصمیم شکست دادن به 'کووید-۱۹' را آسان‌تر نمی‌سازد و از ترمپ خواستار شد که در فیصله خود تجدید نظر کند.

بیل گیتس، یکی از بزرگ‌ترین ثروتمندان جهان و از مؤسسین مایکروسافت که مؤسسه وی دومین تمویل کننده بزرگ سازمان صحی جهان است در تویت خود گفت که متوقف ساختن تمویل سازمان صحی جهان در این شرایط بحران صحی در جهان یک امر خطرناک است.

رئیس جمهور ترمپ به این باور است که اگر سازمان صحی جهان گزارش‌های چین در مورد انتشار این ویروس را تحقیق می‌کرد، امکان داشت که ازین وبا در منبع آن جلوگیری می‌شد و یک تعداد زیاد مردم از مرگ نجات میافتند.

دیگران هم گفته اند که حکومت چین خصوصاً در آغاز شیوع این ویروس در بارۀ گزارش‌دهی از واقعات و اندازۀ انتشار آن متردد بود.

رئیس جمهور امریكا گفت كه سازمان صحی جهان "اطلاعات نادرست" چین در مورد این ویروس را ترویج كرده که چنین وضعیت احتمالاً منجر به شیوع گسترده‌تر این وبا شده‌است.

اما مقامات چین از امریکا خواستار شدند که تعهدات خود به سازمان صحی جهان را عملی سازد.

ژاو لیجیان

سخنگوی وزارت خارجۀ چین ژاو لیجیان گفت که این وبای همه‌گیر در مرحلۀ بحرانی قرار دارد و تصمیم ترمپ بالای همه کشورها تأثیر خواهد کرد.

از سوی دیگر جوزف بوریل مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا گفت که اقدام امریکا کدام دلیلی برای توجیه ندارد.

او در تویت خود نوشت: "تنها از راه متحد ساختن نیروها می‌توان بر این بحران که سرحد نمی‌شناسد، فایق آمد."

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل‌متحد گفت: "وقت آن نیست که منابع سازمان صحی جهان یا کدام سازمان دیگری‌که در برابر ویروس کرونا می‌رزمد کاهش داده شود."

او گفت که اکنون وقت آنست که جامعه جهانی با هم متحد شود و همکاری کند تا این ویروس و پیامدهای زیان‌بار آنرا متوقف سازد.

طبق آمار پوهنتون جانز هاپکنز در امریکا، بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا و تقریباً ۲۵ هزار نفر جان باخته اند.

با در نظرداشت این ارقام، امریکا در صدر کشورهای متأثر از این وبا در جهان قرار دارد.