لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

سمنتا پاور: عدم عملکرد متحدانه سبب شد جهان فاجعۀ انسانی را تجربه کند


سمنتا پاور سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد
سمنتا پاور سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد

سمنتا پاور سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد، برخورد جهان با ویروس کرونا را هماهنگ و متحدانه نمی‌داند و آنرا ناکام می‌خواند.

پاور هم‌چنان می‌گوید که جهان درس‌های زیادی از شیوع ویروس کرونا آموخت که همه‌اش "خیلی دردناک" است.

خانم پاور به روز پنج‌شنبه، (نهم اپریل) در گفت‌وگوی ویژه به رادیو آزادی هم‌چنان گفت، عمل نکردن متحدانه، خیلی مرگبار شد و در نتیجه، جهان فاجعۀ انسانی را تجربه کرد.

او افزود: "باید پذیرفت که تا هنگامی که ویروس کرونا در گوشۀ از جهان وجود دارد، هیچ کدام ما مصون نیستیم. حالا باید درخواست‌ها برای همآهنگی و ائتلاف جهانی صورت گیرد تا ریشۀ ویروس نه تنها در همسایگی ما که اولویت ماست، بلکه در تمامی جهان ردیابی شود."

سمنتا پاور که در دورۀ ریاست جمهوری بارک اوباما نمایندۀ ایالات متحده در سازمان ملل متحد بود، حالا می‌گوید که کشور‌های عضو این سازمان باید در مورد ایجاد ائتلاف جهانی در برابر ویروس کرونا تصمیم فوری می‌گرفتند.

قرار بود شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از گذشت اضافه از چهار ماه از شیوع ویروس کرونا، نخستین اجلاسش را در مورد نحوۀ برخورد با این ویروس به روز پنج‌شنبه، (نهم اپریل) برگزار کند.

نمایندۀ پیشین امریکا در ملل متحد، از هماهنگی این سازمان هنگام کار خودش می‌گوید و می‌افزاید، در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی، تصمیم هماهنگ در برابر گروۀ افراطی دولت اسلامی معروف به داعش و شیوع ویروس ایبولا به اجرا گذاشته شده بود.

این دیپلومات پیشین امریکایی در کتابش با عنوان "آموزش یک آرمانگرا: یک کارنامه" در سال ۲۰۱۹ نوشته بود که او به برگزاری جلسۀ فوق العادۀ شورای امنیت در سال ۲۰۱۴ اقدام کرده بود تا بحران آن زمان "تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی" پنداشته شود.

او هم‌چنان گفته که در آن هنگام، ایالات متحده نیرو‌های بیشتر به غرب افریقا فرستاد تا واحد‌های بیشتری برای مبارزه با این ویروس ایجاد کنند.

با بیش از ۲۸ هزار مبتلا، ویروس ایبولا در جریان سه سال، جان اضافه از ۱۱ هزار و سه صد تن را در غرب افریقا گرفت.

اما حالا تنها در ایالات متحده نزدیک به ۱۷ هزار تن در نتیجۀ ابتلا به ویروس کرونا جان داده اند.

پاور هم‌چنان سازمان صحی جهان را مقصر می‌داند که خیلی دیرتر از شیوع ویروس کرونا در چین، این ویروس را همه‌گیر دانست.

سازمان صحی جهان در (۳۱ جنوری) وضعیت اضطراری را به خاطر شیوع ویروس کرونا اعلام کرد.

در آن هنگام ده هزار مورد مثبت ویروس کرونا در چین و ۹۸ قضیۀ مثبت هم در ۱۸ کشور دیگر ثبت شده بود.

با افزایش شمار مبتلایان، سازمان صحی جهان در (۱۱ مارچ) یعنی حدود یک ماه پیش ویروس کرونا را جهانگیر اعلام کرد که پیشاپیش ۱۱۲ هزار تن در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند.

حالا با گذشت یک ماه، شمار مبتلایان حدود ۱۴ برابر افزایش یافته و شیوع ویروس کرونا هم در برخی کشور‌ها به نقطۀ اوجش رسیده است.

شهر ووهان چین مرکز ولایت هوبئی خاستگاه ویروس کرونا است.

پاور گفته که چین آماده نیست که رهبری مبارزه با ویروس کرونا را به عهده گیرد.

آیا نهادهای بین‌المللی در آینده قادر به اجرای پاسخ سریع به چنین تهدیدهایی هستند؟ خانم پاور پاسخ داده که تطبیق چنین کاری بدون ایالات متحده دشوار، اما ناممکن نیست.

XS
SM
MD
LG