'گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری در مورد تلفات غیر نظامیان تغییری نیاورده‌است'

افرادیکه در هسکه مینه ننگرهار در اثر حملات هوایی زخمی شده اند. 02 January 2018

با وجود نشر گزارش‌های سازمان‎های حقوق بشری و سازمان ملل‌متحد از تلفات غیر نظامیان در افغانستان، تغییری در راهبرد جنگی طرف‌های درگیر این کشور به منظور جلوگیری از تلفات غیر نظامیان به نیامده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، با وجود نگرانی‌های زیاد هیچ تغییر در راهبرد طرف‌های جنگ نه آمده و هنوز هم در جلوگیری از تلفات غیر نظامیان بی‌توجهی می‌شود.

ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس نشرات و ارتباطات این کمیسیون به رادیوی آزای می‌گوید، بر اساس بررسی‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان عامل اصلی تلفات غیر نظامیان در گام نخست ماین‌های کنار جاده و در گام دوم درگیری‌ها بوده است.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که بزرگترین برنامۀ نیروهای امنیتی در جریان عملیات‌ها جلوگیری از تلفات غیر نظامیان است.

طالبان هم از جدیت این گروه در راستای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان خبر می‌دهد.

آقای فرهنگ روز سه‌شنبه «۰۹ ثور ۱۳۹۹» به رادیوی آزادی می‌گوید: "هرچند ما بارها گفتیم که هدف قرار دادن غیر نظامیان و آسیب رساندن به آنان مطابق به اصول و قواعد بین‌الملل و حقوق بشردوستانه کاملاً مورد نکوهش است و یک جنایت است، اما متأسفانه طرف‌های جنگ باز هم توجهی به این اصول نمی‌کنند."

نهادهای ملی و بین‌المللی هر از گاهی با نشر گزارش‌های جداگانه از تلفات غیر نظامیان در جریان جنگ‌های افغانستان نگرانی کرده‌اند.

بیشتر در این باره: تلفات تکان دهنده غیرنظامیان در افغانستان؛ ارگ خواستار آتش‌بس سرتاسری شد

در تازه‌ترین مورد دفتر نمایندگی سازمان ملل‌متحد در افغانستان یا یوناما با نشر گزارشی گفته است که در سه ماه نخست ۲۰۲۰ میلادی ۵۳۳ غیر نظامی در افغانستان کشته و ۷۶۰ غیر نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

این آمار تفاوت زیادی با تلفات غیر نظامیان در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ندارد. هرچند افغانستان در ۳ ماه نخست سال جاری میلادی هفتۀ کاهش خشونت‎ها را تجربه کرد و از اواخر ماه فبروری تا به حال نیروهای امنیتی افغانستان در حالت "تدافعی فعال" قرار دارند و گروه طالبان هم گفته است که تا به حال از حمله به شهرها خودداری کرده‌است.

گزارش یوناما در اواخر سال ۲۰۱۹ نشان می‌داد که در ۹ ماه نخست این سال ۲،۵۶۳ غیر نظامی کشته و ۵،۶۷۶ غیر نظامی دیگر در جریان جنگ‎های افغانستان زخمی شده‌اند.

در گزارش‌های یوناما تمام طرف‌های جنگ افغانستان با درصدی‌های متفاوت عامل تلفات غیر نظامیان شناخته می‌شوند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که با گذشت هر روز برنامه‌های این وزارت به منظور جلوگیری از تلفات غیر نظامیان در جریان عملیات‌ها گسترده‎تر می‌شود.

آرشیف، عملیات نظامی نیروهای افغان در ولایت بلخ

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیوی آزادی گفت: "ما با گذشت هر روز برنامه‎های خود را وسیع‎تر می‎سازیم تا به افراد ملکی در جریان عملیات‎ها آسیب نرسد و در هر منطقه که عملیات صورت می‎گیرد، از هر لحاظ مورد ارزیابی قرار می‎گیرد و بعد از آن علمیات انجام می‎شود. تا زمانی‎که ما مطمئن نشویم و احتمال یک درصد آسیب رسیدن به افراد ملکی وجود داشته باشد، ما از عملیات خودداری می‎کنیم."

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به رادیوی آزادی گفت که این گروه متعهد به جلوگیری از تلفات غیر نظامیان است و یک کمیسیون با صلاحیت به منظور جلوگیری از تلفات غیر نظامیان و مورد بازپرس قراردادن عاملان تلفات نظامیان از سوی این گروه ایجاد شده‌است.

آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در ولایت پکتیا

آقای مجاهد ادعا می‌کند که عامل اصلی تلفات غیر نظامیان نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای امریکایی اند.

این در حالیست که چندی قبل آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل‌متحد خواستار برقراری آتش‌بس در سرتاسر جهان شده و گفته بود که باید تمام تلاش‌ها روی مبارزه با ویروس کرونا متمرکز شود.