کاهش محدودیت‌ها در اروپا؛ 'قربانیان ویروس کرونا در امریکا افزایش می‌یابد'

آرشیف، امریکا

بر بنیاد برآورد انستتیوت معیار و ارزیابی صحت در پوهنتون واشنگتن تا ماه اگست امسال، شمار مرگ‌ومیر در نتیجۀ گسترش ویروس کرونا در امریکا بسیار افزایش خواهد یافت.

مدل‌های انستتیوت "IHME" که قصر سفید هم از آن کار می‌گیرد، آماری را نشر کرده که بر اساس آن نزدیک به ۱۳۵ هزار تن تنها در ۳ ماه آینده در امریکا قربانی بیماری 'کووید-۱۹' خواهند شد.

این آمار دو مرتبه بیشتر از برآوردی است که در ۱۷ اپریل توسط انستتیوت معیار و ارزیابی صحت صورت گرفته بود.

به باور این نهاد، تماس بیشتر میان مردم، زمینۀ انتقال ویروس کرونا را در ایالات متحده افزایش خواهد داد.

در حال حاضر بسیاری از ایالت‌های امریکا محدودیت‌ها و تدابیر در مورد رعایت فاصلۀ جسمی را برداشته‌اند یا این‌که کاهش داده‌اند.

دفن جسد یک بیمار ویروس کرونا در ایران

انستتیوت معیار و ارزیابی صحت در واشنگتن تخمین می‌کند که تا اول ماه جون، شمار مرگ‌ومیر روزانه در جهان به ۳۰۰۰ هزار تن خواهد رسید و در یک روز بیش از ۲۰۰ هزار تن به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.

این پیشبینی در حالی صورت می‌گیرد که دیروز دوشنبه (۴ می) با ۲۵ هزار مبتلای جدید و ۱۰۱۵ مورد مرگ‌ومیر، کم‌ترین آمار صدمه‌های ناشی از ویروس کرونا، طی یک ماه در جهان ثبت شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانز هاپکنز، از میان نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مبتلا، حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن‌ها در امریکا به سر می‌برند.

روز دوشنبه، همزمان با کاهش اندک موارد مبتلایان و مرگ‌ومیر در اروپا، شماری از کشورهای جهان در نشست ویدیویی‌شان به کمک ۸.۲ میلیارد دالری، برای ساختن واکسین و معالجۀ بیماری‌های ناشی از ویروس کرونا تعهد سپردند.

جرمنی، فرانسه، بریتانیا، کانادا و عربستان سعودی بیشترین کمک را وعده داده‌اند.

امریکا، چین و روسیه در نشست ویدیویی روز دوشنبه (۴ می) که به ابتکار اتحادیۀ اروپا برگزار شد، اشتراک نکردند.

کاهش محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا در ایتالیا

در اروپا، برخی کشورها به‌شمول ایتالیا که شدیداً از ویروس کرونا آسیب دیده، محدودیت‌های اجتماعی را اندکی کاهش داده و در نتیجه، برخی از کسب و کارها اجازۀ بازگشایی یافتند.

در آسیا هم به برخی کشورها اجازه داده شده تا محدودیت‌ها را بردارند، اما جاپان گفته که وضعیت اضطراری را تا پایان این ماه حفظ خواهد کرد.

در کوریای جنوبی که آزمایش‌ها و تدابیر آن جلو گسترش ویروس کرونا را گرفته، اکنون شمار مبتلایان در روز به چند تن محدود کاهش یافته است. انتظار می‌رود مکتب‌ها در کوریای جنوبی از هفتۀ آینده بازگشایی شود.

کاهش محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا در کوریای جنوبی

در چین که خاستگاه اصلی ویروس کرونا در جهان به شمار می‌رود، نزدیک به ۸۳ هزار تن به این ویروس مبتلا شدند، اما اکنون تنها نزدیک به ۴۰۰ تن در شفاخانه بستری مانده‌اند، یعنی حدود ۷۸ هزار تن شفا یافته اند و بیش از ۴۶۰۰ تن جان باخته اند.

در برازیل که بیش از ۱۰۵ هزار تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، رئیس جمهور خاویر بولسونارو این ویروس را کم خطر دانسته و از والی‌ها و شاروال‌ها انتقاد کرده‌است که محدودیت‌های جدی را به اجرا گذاشته‌اند.

در عین حال، روسیه به یکی از کانون‌های ویروس کرونا مبدل شده. در روزهای گذشته، حد اوسط روزانه حدود ۱۰ هزار تن به این ویروس مبتلا شده‌اند.

اکنون روسیه در جایگاه هفتم کشورهای جهان با بیشترین موارد ثبت شدۀ 'کووید-۱۹' قرار گرفته است.