حکومت افغانستان به ۴۰ هزار خانواده نیازمند در بدخشان کمک می‌کند

روند توزیع کمک به مردم بدخشان توسط حکومت افغانستان

پس از شیوع ویروس کرونا و وضع مقررات قرنطینه و بلند شدن صدای اعتراض نیازمندان و کسبه‌کاران از فقر اقتصادی، حکومت محلی بدخشان کمک گندم و نان به نیازمندان را روی دست گرفته است.

محمد زکریا سودا، والی بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که در روزهای قرنطینه حکومت محلی به کمک نهادهای خارجی به بیشتر از ۳۰ هزار خانواده گندم توزیع کرده‌است.

والی بدخشان می‌گوید که ۲۶۰۰ تن گندم دیگر به ۲۷ ولسوالی این ولایت انتقال داده‌اند و قرار است که توزیع آن آغاز شود.

آقای سودا همچنین می‌گوید که توزیع نان به ۱۳۰۰۰ خانواده نیازمند در شهر فیض‌آباد نیز آغاز شده‌است.

توزیع نان در بدخشان

آقای سودا گفت: "ما توزیع نان به ۱۳ هزار فامیل را در شهر فیض‌آباد آغاز کردیم. چند روز قبل دفتر برنامه جهانی غذا به ۳۰ هزار فامیل در بدخشان گندم توزیع کرد. همچنین ما ۲۶۰۰ تن گندم را به ۲۷ ولسوالی بدخشان انتقال داده‌ایم تا به مستحقین توزیع گردد."

اما شماری از اعضای شورای ولایتی بدخشان از شیوه تقسیم این کمک‌ها به نیازمندان انتقاد می‌کنند و آن را عادلانه نمی‌دانند.

محمد ذاکر آرین، عضو شورای ولایتی بدخشان به رادیو آزادی گفت که این کمک‌ها به افراد نیازمند داده نمی‌شود.

آقای آرین افزود: "کمیته‌های توزیع مواد غذایی از سوی حکومت محلی ساخته شده و شورای ولایتی هیچ در جریان قرار ندارد. افرادی‌که بسیار فقیر هستند و سزاوار کمک می‌باشند، از این پروسه باز مانده‌اند و مشمول کمک‌ها نشده‌اند."

توزیع نان توسط نانوایی‌ها در فیض آباد

فدا محمد باشنده ناحیه سوم شهر فیض‌آباد می‌گوید که با فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما او هرچه تلاش کرد، این کمک‌ها شامل حال او نشد.

فدا محمد گفت: "من در این ماه مبارک رمضان در وضعیت بسیار بدی قرار دارم. من اصلاً شامل این لیست نشده‌ام. به ولایت رفتم، به ناحیه مراجعه کردم. کسی به دادم نرسید."

والی بدخشان به این انتقادها چنین پاسخ می‌دهد: "ما هرچه تلاش کنیم که افراد زیادی را شامل کمک‌ها کنیم، باز هم تعدادی می‌مانند. هر کسی‌که ماند، احساس می‌کند که مستحق خودش است، ولی ما تلاش کردیم که مستحق‌ترین افراد را بگیریم. در انتخاب افراد [نیازمند] رئیس‌های ناحیه‌ها، اعضای جامعه مدنی، نماینده شورای علما و تیم رضاکاران افراد را شناسایی کردند."

مقام‌های محلی در کنار کمک حکومت به نیازمندان، از بازرگانان و افراد پول‌دار می‌خواهند که در ماه رمضان دست نیازمندان را بگیرند تا هم ثواب برای خود شان و هم کمک به حکومت محلی کرده باشند.