لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

گفت‌وگوی اتمر و ظریف روی یافته‌های هیئت حقیقت‌یاب رویداد غرق شدن افغان‌ها


(راست) محمد جواد ظریف (چپ) محمد حنیف اتمر
(راست) محمد جواد ظریف (چپ) محمد حنیف اتمر

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید، محمد حنیف اتمر نا وقت دیروز (یکشنبه) با همتای ایرانی‌اش محمد جواد ظریف در مورد حادثه غرق شدن افغان‌ها در سرحد میان افغانستان و ایران صحبت تلفونی کرد.

در این صحبت تلفونی، نتایج تحقیقات مشترک هیئت‌های دو کشور در مورد این حادثه مورد بحث قرار گرفت.

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان با وزیر خارجه ایران، در مورد حادثه غرق شدن ده‌ها افغان در دریای هریرود در حالی صحبت کرده‌است که هیئت تحقیق کننده در مورد این حادثه می‌گوید، برای ثابت ساختن این واقعه شواهدی مؤثق را به دست آورده‌اند.

ایران از آغاز دست داشتن نیروهایش در این حادثه را رد کرد.

در حالی‌که ۱۰ روز از حادثه غرق شدن ده‌ها افغان در دریای هریرود از سوی مرزبانان ایرانی می‌گذرد، حکومت افغانستان هیئتی را برای تحقیقات در زمینه تعیین کرده که بخش‌های از تحقیقات آن تکمیل شده‌است.

حمید طهماسی رئیس این هیئت و سرمفتش سرقوماندانی اعلی افغانستان دیروز جزئیات بخشی از یافته‌های این هیئت را با رسانه‌ها شریک ساخت.

آقای طهماسی به خبرنگاران گفت از جمله ۴۶ افغان که وارد ایران شده و از سوی مرزبانان ایرانی وادار به انداختن خود به دریای هریرود شده بودند ۲۱ تن آن‌ها نجات یافته اند. اجساد ۱۰ تن یافت شده و ۱۵ تن دیگر ناپدید اند.

طهماسی افزود، شواهد دقیق در مورد این حادثه را به دست آورده‌اند و با مقام‌های ایرانی در مورد صحبت می‌کنند.

آقای طهماسی می‌افزاید: "برای اثبات این موضوع و جلب قناعت جانب ایرانی‌که این حادثه در خاک ایران صورت گرفته باید با مقامات ایرانی صحبت کنیم و معلومات و شواهد را به آن‌ها بسپاریم."

محمد حمید طهماسی
محمد حمید طهماسی

ایران از آغاز دست داشتن نیروهایش در این حادثه را رد کرد. عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران حدود ۱۰ روز پیش در اعلامیۀ گفت که حادثه در داخل خاک افغانستان رخ داده‌است.

سید وحید الله قتالی والی هرات در این حال به منطقه گلران هرات رفته، جایی‌که ده‌ها افغان در سرحد با ایران به دریای هریرود انداخته شده‌اند.

قتالی به رسانه‌ها گفت: "این حادثه در منطقه سرحدی میان افغانستان و ایران صورت گرفته و شماری از افغان‌ها جان داده‌اند، آن‌ها وادار به انداختن خود به دریا شده بودند و می‌خواهم بگویم در این مورد اسناد و شواهد داریم."

وحید الله قتالی
وحید الله قتالی

کشته و لادرک شده‌گان این حادثه از ولایات هرات و فاریاب اند که برای کار راهی ایران بودند.

در این حال هلمند هلمند رئیس کمیته روابط بین‌المللی ولسی جرگه می‌گوید گزارش این برخورد ایران را به سطح بین‌المللی مطرح می‌کنند.

این برخورد نیروهای سرحدی ایران با مسافران افغان در داخل و خارج از افغانستان عکس‌العملهای شدید را به همراه داشته است.

مایک پومیپو وزیر خارجه امریکا این حادثه را خیلی تأسف‌آور خوانده و گفته است افغان‌ها باید موضع را با جدیت تعقیب کنند.

پتریشیا گاسمن معاون بخش آسیای هیومن رایتس واچ گفته در مورد آزار و اذیت مسافران افغان از سوی مرزبانان ایرانی در گذشته نیز گزارش‌های را ثبت کرده‌اند. خانم گاسمن این رویداد را تخطی جدی حقوق بشری خوانده است.

XS
SM
MD
LG