امریکا: کابل و طالبان مسئولین حملات خونین اخیر را به عدالت بکشانند

Your browser doesn’t support HTML5

در حمله گروهی به شفاخانۀ در کابل ۱۴ غیر نظامی کشته و ۱۵ تن زخمی شدند

وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا از حملۀ گروهی بر شفاخانۀ صد بستر دشت برچی کابل، به عنوان شریرترین عمل در برابر غیر نظامیان یادآوری کرده است.

در اعلامیۀ این وزارت هم‌چنان آمده که حمله بر مردم بی دفاع، نابخشودنی است.

در ادامه، به حملۀ انتحاری در مراسم به خاک سپاری یک فرمانده نظامی در ولایت ننگرهار هم اشاره شده و آمده است که تروریستان با کشتن غیرنظامیان، هیچ‌گاه به اهداف شان نخواهند رسید.

وزارت خارجۀ امریکا هر دو حمله را خیلی هراسناک دانسته و گفته است، با توجه به اینکه گروه طالبان دست داشتن در هر دو رویداد را رد کرده، حالا این گروه و حکومت افغانستان، باید به صورت هماهنگ، مسئولین این گونه حملات را به عدالت بکشند.

در ادامه آمده است، تا هنگامی که خشونت‌ها به صورت گسترده در افغانستان کاهش نیابد و پیشرفت قابل توجه در مذاکرات صلح نشود، افغانستان از تروریزم آسیب پذیر خواهد ماند.

مسئولیت حملۀ ننگرهار را گروه داعش پذیرفته اما تا هنوز کسی مسئولیت حملۀ گروهی کابل را به عهده نگرفته است.

روز سه شنبه (۲۳ ثور) همزمان با حملات در کابل و ننگرهار، مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا به شبکۀ تلویزیونی فاکس نیوز گفت که از خشونت‌ها در افغانستان نسبت به پارسال، کاهش قابل توجه آمده است.

مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

به گفتۀ پومپیو سال گذشته به صورت حد اوسط روزانه هشتاد تا صد مورد خشونت در افغانستان رخ می‌داد اما به استدلال او، پس از امضای توافق امریکا با طالبان، میزان خشونت‌ها کاهش یافته است.

پیش از امضای این توافق در ۲۹ فبروری، هفتۀ کاهش خشونت از سوی حکومت افغانستان و طالبان به اجرا گذاشته شد. نیروهای امنیتی افغان در حالت دفاعی قرار گرفتند و تا دیروز تنها از حملات، دفاع می‌کردند.

اما رئیس جمهور اشرف غنی، پس از دو حملۀ مرگبار دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ ثور) به تمامی نیروهای افغان دستور داد تا دوباره به حالت تهاجمی در آیند.

بیشتر در این باره: اشرف غنی دستور حمله بر طالبان و گروه‌های دهشت‌افگنی را داد


او افزود: "برای دفع حملات و تهدیدهای طالبان و گروه‌های تروریستی و سرکوب آن‌ها، به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور می‌دهم که به‌جای حالت دفاعی دوباره به حالت تهاجمی درآیند و عملیات شان را بر ضد دشمن آغاز کنند."

طالبان به این اقدام واکنش نشان داده و اعلام حملات تعرضی را با هشدار جنگ پاسخ داده اند.

در اعلامیۀ این گروه آمده که اشرف غنی می‌خواهد جنگ را در مناطق تحت حاکمیتش شدت بخشد. این گروه هم‌چنان رویدادهای دیروز سه‌شنبه در کابل و ننگرهار را نکوهش کرده است.

با آنکه وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید، خشونت‌ها در افغانستان کاهش یافته اما در میدان‌های جنگ، خبری از این کاهش دیده نمی‌شود.

خبرگزاری‌های غربی گزارش می‌دهند که تنها در یک و نیم ماه، طالبان نزدیک به پنج هزار حمله را در افغانستان انجام داده اند.

بر اساس توافق میان امریکا و طالبان، انتظار می‌رفت مذاکرات بین‌الافغانی در دهم ماه مارچ آغاز شود.

شرط طالبان برای آغاز این مذاکرات، رهایی پنج هزار زندانی همین گروه از بند حکومت افغانستان بوده است. حکومت اضافه از یک هزار زندانی طالبان را رها کرده است.

اما دو روز پیش، شورای امنیت ملی افغانستان گفت، از اینکه طالبان خشونت‌ها را کاهش نداده اند، روند رهایی زندانیان آن‌ها متوقف می‌شود.

پیش از این شماری از آگاهان نظامی از وضعیت دفاعی نیروهای امنیتی انتقاد می‌کردند و می‌گفتند، چنین حالت، تنها با تلفات به همراه می‌شود و نتیجۀ دیگری نمی‌داشته باشد.

دو روز پیش وزارت دولت در امور صلح ابراز امیدواری کرده بود که تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در جریان روزهای عید پیشرو ادامه دارد اما حالا به نظر می‌رسد که با قرار گرفتن نیرو های امنیتی در حالت تهاجمی، دیگر خبری از آتش‌بس نخواهد بود.