لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

اشرف غنی دستور حمله بر طالبان و گروه‌های دهشت‌افگنی را داد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دستور داد تا بر طالبان و دیگر گروه‌های دهشت‌افگن مظنون عملیات حملات انجام دهند.

به‌دنبال حملات مرگ‌بار دیروز (سه شنبه، ۲۳ ثور) ننگرهار و شهر کابل، حکومت افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی بر جنگجویان طالبان عملیاتی تهاجمی را انجام دهند.

در نتیجه حملات مردان مسلح بر یک شفاخانه ولادی و نسایی در دشت برچی شهر کابل و در مراسم جنازه یک قوماندان پولیس در ولسوالی شیوه ننگرهار، ۴۲ نفر کشته و۹۰ تن دیگر زخمی شدند.

حمله بر زایشگاه در غرب کابل؛ ۱۴ تن جان باختند و ۱۵ تن زخمی شدند

حمله انتحاری در مراسم جنازه یک قوماندان پولیس محلی در ننگرهار

طالبان گفته اند که در هر دوی این حملات دست نداشتند.

در این حال، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شام دیروز در یک پیام ویدیویی حملات در کابل و ننگرهار را کار طالبان و گروه داعش دانست.

رئیس جمهور غنی گفته است که پس از این نیروهای امنیتی و دفاعی افغان حالت تهاجمی را اختیار کنند.

آقای غنی افزوده است: "برای دفع حملات و تهدیدهای طالبان و گروه‌های تروریستی و سرکوب آنها، به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور می‌دهم که به‌جای حالت دفاعی دو باره حالت تعرضی را اختیار کنند و عملیات شان را بر ضد دشمن آغاز نمایند."

او افزود، مردم افغانستان به هر قیمت صلح می‌خواهند و حکومت در این راستا گام‌های عملی بر می‌دارد.

حضور نیروهای امنیتی در عملیات حمله دهشت‌افگنان بر شفاخانه ای در کابل
حضور نیروهای امنیتی در عملیات حمله دهشت‌افگنان بر شفاخانه ای در کابل

در این میان، جنرال عتیق‌الله امرخیل کارشناس امور نظامی افغان به رادیو آزادی گفت: "جنگجویان مخالف حکومت چریکی می‌جنگند که نه زمان، نه استقامت و نه جبهه آن معلوم است."

به گفته او نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نباید حالت دفاعی می‌گرفتند و از اول بر دشمن هجوم می‌بُردند.

اما جنرال امرخیل افزود، عملیات‌های تهاجمی را نمی‌تواند دفعتاً انجام داد و باید دقیق و از پیش پلان شود، در آن صورت، موفقیت به‌دست آمده می‌تواند.

آقای امرخیل گفت: "تنها در صورت عملیات تعرضی موفقیت به دست می‌آید. با عملیات تعرضی می‌تواند ابتکار را از دشمن گرفت. وقتی ابتکار از دشمن گرفته شد موفق می‌شویم. اما شرط آن این است که عملیات تهاجمی بر همه اصول آن استوار باشد. وضعیت دفاع جز تلفات نتیجه دیگر ندارد."

پس از امضای موافقت‌نامه امریکا و طالبان در ۲۹ ماه فبروری در دوحه قطر، مقام‌های افغان به نیروها دستور دادند که حالت دفاعی را بگیرند.

آرشیف، هیئت گروه طالبان و نماینده خاص امریکا در حال امضای توافق‌نامه
آرشیف، هیئت گروه طالبان و نماینده خاص امریکا در حال امضای توافق‌نامه

اما طالبان در این مدت حملات شان را افزایش دادند.

طالبان گفته اند که بر اساسی موافقت‌نامه متعهد اند که بر نیروهای خارجی حمله نکنند و زمانی که گفت‌وگوهای بین افغان‌ها آغاز شد، در جریان مذاکره روی آتش‌بس با نیروها در افغانستان بحث می‌شود.

XS
SM
MD
LG