نگرانی شدید یوناما از افرایش تلفات ملکی در افغانستان

آرشیف

گزارش تازۀ دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" گروه طالبان را مسئول کشته شدن ۲۰۸ غیرنظامی در ماه اپریل در افغانستان دانسته و در ادامه آمده که در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۱۹ میلادی، افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

این گزارش امروز سه‌شنبه (۱۹ می) نشر شد.

در این گزارش همچنین گفته شده، در حمله‌های نیروهای افغان ۱۷۲ غیرنظامی در ماه اپریل جان دادند که در مقایسه با عین زمان در سال گذشته میلادی افزایش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

تلفات غیرنظامیان همواره یک موضوع جنجال برانگیز در افغانستان بوده که طرف‌های درگیر جنگ همدیگر را مسئول آن می‌خوانند.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس انتشارات و ارتباطات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز سه‌شنبه (۱۹ می) به رادیو آزادی گفت که غیرنظامیان بیشترین آسیب جنگ را همواره متحمل می‌شوند.

ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس انتشارات و ارتباطات کمیسیون مستقل حقوق بشر

آقای فرهنگ افزود: "براساس ارزیابی‌های کمیسیون حقوق بشر، قربانیان عمده و بیشترین افرادی که از جنگ آسیب می‌ببیند نظامیان نیستند بلکه افراد ملکی و آنعده از کسانی اند که در جنگ هیچ نوع نقش ندارند."

در گزارش دفتر هئیت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما، دلیل افزایش تلفات غیر نظامیان در افغانستان ارج نگذاشتن به قوانین بین‌المللی بشر دوستانه برای حفاظت از افراد ملکی خوانده شده که به گفته این سازمان باعث نگرانی شدید شده است.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد که خود را یک سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند، گزارش یوناما را رد کرده و آن را تبلیغات از سوی حکومت افغانستان خوانده است.

این گزارش تاکید کرده، افزایش تلفات غیرنظامیان نشان می‌دهد که باید هرچه زودتر جنگ متوقف شود و بر آغاز مذاکرات بین افغانان تمرکز شود.

دیبرا لاینز، نمایندۀ وِیژۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته که آن‌ها خواهان توقف جنگ اند و مذاکرات باید هر چه زودتر برای خاتمه جنگ آغاز شود.

این خواست از سوی یوناما در حالی مطرح شده که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان دور جدید سفرش به قطر و افغانستان را آغاز کرده است.

وزارت خارجه امریکا ناوقت دیروز (۱۸ می) با نشر اعلامیۀ گفت که آقای خلیل‌زاد در قطر با طالبان و در کابل با سران حکومت افغانستان در مورد آغاز گفتگوهای بین افغانان صحبت خواهد کرد.

امضای توافقنامه صلح میان نماینده امریکا و طالبان در قطر

در توافقنامه میان امریکا و طالبان که در ۲۹ ماه فبروری در قطر امضا شد، روی کاهش خشونت در افغانستان تاکید شده اما جنگ هنوز هم در نقاط مختلف این کشور جریان دارد.

پس از حمله‌های مرگبار روز سه‌شنبه گذشته در کابل و ولسوالی شیوه ننگرهار، رئیس جمهور محمد اشرف غنی به نیروهای افغان دستور داد که به حالت تهاجمی درآیند.

طالبان هم در واکنش گفتند که آمادۀ دفع هر نوع حمله هستند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان به حمله‌ها در جریان ماه می هم اشاره کرده، حمله بر شفاخانۀ صدبستر در غرب کابل، حمله به مراسم خاکسپاری در ننگرهار، حمله موتر بمب گذاری شده در شهر گردیز که به گفته این گزارش در این حمله‌ها که از ۱۱ ماه می تا ۱۴ می صورت گرفته، ۵۲ غیرنظامی جان‌های‌شان را از دست دادند.

حمله مهاجمان بر یک زایشگاه در غرب کابل

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد همچنین در گزارش تازه خود گفته که در هفته‌های اخیر " لحن خصمانه و اتهام‌آمیز طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان نفش منفی را برجای گذاشته."

حکومت افغانستان تا هنوز در مورد این گزارش واکنش نشان نداده است.

در این گزارش همچنان آمده که یوناما از اول اپریل تا کنون اختطاف ۱۵ کارمند صحی توسط طالبان و تهدید کارمندان صحی و مصادره تجهیزات طبی توسط نیروهای افغان را مستندسازی کرده است.