لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

وزارت دولت در امور صلح: شورای عالی مصالحه تا سه روز دیگر به کار آغاز می‌کند


عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی

پس از امضای توافقنامه سیاسی میان محمداشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، بر تشکیل شورای عالی مصالحه ملی توافق شد و آقای عبدالله ریاست آن را به عهده گرفت.

حالا وزارت دولت در امور صلح که براساس این توافقنامه، به عنوان دارالانشای این شورا کار خواهد کرد، می‌گوید که ممکن است این شورا تا سه روز دیگر به کار آغاز کند.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه (۳۰ ثور) به رادیو آزادی گفت که این شورا به عنوان یک مرجع تصمیم‌گیرنده عالی در امور صلح کار خواهد کرد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

خانم انوری افزود: "شورای عالی مصالحه ملی که بعد از توافق سیاسی ایجاد می‌شد که ایجاد شد و ممکن تا دو، سه روز آینده کار خود را آغاز کند. این شورا منحیث یک مرجع تصمیم‌گیرنده عالی در امور صلح کار خواهد کرد."

خانم انوری همچنین با اشاره به سفر تازه زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان به منطقه گفت که وزارت دولت در امور صلح از تلاش تمام کشورهای منطقه و جهان در پروسه صلح استقبال می‌کند.

خانم انوری تاکید کرد، انتظار افغان‌ها این است که رهبری تمام این تلاش‌ها به دست دولت افغانستان باشد.

امضای توافقنامه سیاسی میان آقایان غنی و عبدالله
امضای توافقنامه سیاسی میان آقایان غنی و عبدالله

پس از حدود سه ماه جنجال، توافقنامه سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس پیشین اجرائیه امضا شد. بر اساس این توافقنامه، آقای عبدالله شورای عالی مصالحه را رهبری خواهد کرد.

نگاهی به موافقت‌نامه‌های غنی و عبدالله

خلیل‌زاد: عبدالله عبدالله باید کارهایش را به زودی آغاز کند

این در حالیست که آقای خلیل‌زاد نیز دور تازه سفرش به قطر و افغانستان را آغاز کرده است.

وزارت خارجه امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که آقای خلیل‌زاد در قطر با نماینده‌های طالبان روی تطبیق توافقنامه میان امریکا و این گروه گفتگو خواهد کرد و همچنین آقای خلیل‌زاد از طالبان خواهان کاهش خشونت و اقدام‌هایی خواهد شد که برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی ضروری است.

محمدامین وقاد، عضو شورای عالی صلح پیشین افغانستان می‌گوید که پیشبرد روند صلح از جانب یک مرجع نیرومند مانند شورای عالی مصالحه پیشرفت‌های زیادی در پی خواهد داشت.

قاضی محمد امین وقاد، عضو شورای عالی صلح پیشین
قاضی محمد امین وقاد، عضو شورای عالی صلح پیشین

آقای وقاد گفت: "حالا پروسه صلح از یک آدرس قوی پیش برده می‌شود. داکتر صاحب عبدالله گفتند که ملت در جریان می‌باشد، این خواست ملت است و در این رابطه قدم‌های برجسته برداشته می‌شود. آقای خلیل‌زاد در تلاش هستند تا هر چه زودتر مذاکرات بین‌الاافغانی آغاز شود. این موقف ترمپ، خلیل‌زاد و دولت افغانستان هم است."

گفته می‌شود که زلمی خلیل‌زاد با سفر به کابل، با مقام‌های ارشد حکومت افغانستان هم دیدار کند و از آن‌ها بخواهد که به زودترین فرصت ممکن زمینۀ مذاکرات بین‌الافغانی را فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG