در پاسخ به‌اعلام آتش‌بس گروه طالبان، ۲ هزار زندانی این گروه رها می‌شوند

رئیس جمهور اشرف غنی روز یک‌شنبه دستور داد تا رهایی دوهزار زندانی دیگر طالبان آغاز شود.

رئیس جمهور افغانستان آغاز دستور رهایی دو هزار نفر از زندانیان گروه طالبان را داد.

بعد از حملات و درگیری‌های شدید در چند هفته گذشته، گام‌های تازه در راستای صلح و آرامش در افغانستان برداشته می‌شود.

رئیس جمهور اشرف غنی روز یک‌شنبه دستور داد تا رهایی دو هزار زندانی طالبان آغاز شود.

ارگ ریاست جمهوری از قول آقای غنی گفت که این اقدام به‌خاطر حسن نیت و در پاسخ به‌اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان صورت می‌گیرد.

پیام توییتر شام یک‌شنبه ارگ ریاست جمهوری افزود که حکومت یک‌بار دیگر به‌طالبان صلح را پیشنهاد می‌کند و برای تضمین موفقیت پروسه صلح، گام‌های بیشتر بر می‌دارد.

رئیس جمهور غنی صبح روز یک‌شنبه در حالی‌که مقام‌های دیگر و از جمله عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی هم حضور داشت گفت: "به‌حیث یک دولت مسئول می‌خواهیم یک گام دیگری هم برداریم و اعلام می‌کنیم که به‌رهایی زندانیان طالبان سرعت بخشیده خواهد شد و از طالبان می‌خواهیم تا زندانیان نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان را که نزد آن‌ها موجود هستند به‌زودی ممکن رها کنند."

آقای غنی افزود که حکومت هیئت خود برای گفتگوی میان افغان‌ها را تعیین کرده و آماده است گفتگو با طالبان را هرچه زودترآغاز کند.

رئیس جمهور افغانستان به‌دنبال حملات مرگ‌بار دو هفته قبل بر یک "شفاخانه زایشگاه در غرب کابل" و "مراسم جنازه در ننگرهار" نیروهای دولتی را از حالت دفاعی به تهاجمی در آورد و رهایی زندانیان طالبان را نیز متوقف کرد.

اما او بعد از این‌که طالبان به‌مناسبت عید فطر آتش‌بس اعلام کردند دوباره به‌نیروهای دولتی دستور داد که درحالت دفاعی قرار گیرند و وعده نمود که رهایی زندانیان طالبان از سرگرفته خواهد شد.

به اساس توافقنامه ۲ فبروری امریکا و طالبان درقطر، ۵ هزار زندانی طالبان در بدل هزار زندانی دولت رها کرده خواهند شد.

به اساس معلوماتی که از سوی شورای امنیت ملی افغانستان ارائه شده تاکنون هزار زندانی طالبان ازسوی دولت رها کرده شده اند و طالبان هم گفته اند که بیش از ۲۵۰ اسیر دولتی را آزاد کرده اند.

آرشیف، گروهی از زندانیان طالب که چندی پیش از سوی حکومت افغانستان از بند رها کرده شدند

گروه طالبان از اعلام جدید رئیس جمهور غنی، برای رهایی زندانیان استقبال کرده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییت خود رها کردن ۲ هزار زندانی طالبان را یک گام خوب خوانده گفت که به اساس توافقنامه امریکا و طالبان، ۵ هزار زندانی باید برای ایجاد اعتماد و زمینه‌سازی برای گفتگوی میان افغان‌ها رها کرده شوند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

آقای شاهین افزود که طالبان به‌رها کردن زندانیان دولتی متعهد اند.

امریکا از این انکشاف‌ها در افغانستان استقبال کرد.

مایک پامپیو وزیرخارجۀ امریکا در توییت روز یک‌شنبه خود گفت که از آتش‌بس روزهای عید در افغانستان استقبال می‌کند و این یک فرصت بزرگی برای افغان‌ها است تا موانع را دورو برای آغاز گفتگوی میان‌ افغان‌ها جهت پایان جنگ در کشور زمینه‌سازی کنند.

اعلامیه وزارت خارجه امریکا هم از قول آقای پامپیو گفت که از رهبران افغان، رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی انتظار دارد تا با آغاز رها کردن زندانیان طالبان زمینۀ آغاز گفتگوی میان افغان‌ها را مهیا کنند.

وزیر خارجه امریکا از طالبان نیز خواست که به تعهدات خود پابند باشند و زندانیانی را که رها می‌شوند اجازه ندهند که دوباره به میدان جنگ برگردند.

مایک پامپیو ابراز امیدواری کرد که طالبان و حکومت افغانستان بعد از عید فطر دوباره به جنگ و خشونت رو نیاورند.

حکومت افغانستان و طالبان قبل از انکشافات اخیر همدیگر را به نقض تعهدات و افزایش خشونت متهم کرده بودند.

حکومت گفته بود که طالبان درماه مبارک رمضان حملات خود برغیرنظامیان ونیروهای دولتی را افزایش داده اند.

دوسال قبل، در ماه جون سال ۲۰۱۸ آتش‌بس سه روزه در ایام عید فطر در افغانستان نافذ ولی تمدید نشد؛ اما آن‌زمان موضوع رهایی زندانیان مطرح نبود و نه هم کدام توافقنامه میان امریکا و طالبان وجود داشت.

ولی اکنون که چنین توافقنامه وجود دارد و رهایی زندانیان هم درمیان است دیده شود که آیا بعد از عید جنگ ازسرگرفته می‌شود یا طالبان و حکومت طوری‌که جامعه جهانی امیدواراست برای رسیدن به یک آتش‌بس دایمی و صلح پایدار درکشور به گفتگوی بین افغان‌ها رو می‌آورند.